MitAse Hjælp

Forudsætninger

Information til Mac OS X brugere
Information til mobile brugere

For at benytte MitAse skal du være medlem af Ase A-kasse, og din computer skal opfylde nogle krav til funktionalitet. Se "Hvilke programmer skal jeg have?" nederst på siden.

Det er vigtigt at tillade pop op-vinduer for www.mitase.dk, da breve og beskeder ellers ikke fungerer. Se "Hvordan tillader jeg pop op-vinduer?" under Ofte stillede spørgsmål.

Information til Mac OS X brugere

Mange brugere har oplevet problemer med MitAse i Safari, så vi anbefaler derfor Mozilla Firefox, hvis man bruger Mac: http://www.mozilla.org/firefox/

 

Information til mobile brugere

MitAse er ikke designet til at køre på mobile enheder, så det er som udgangspunkt ikke noget, vi anbefaler. Vi arbejder på at fremtidige versioner af MitAse bliver mere mobil-venlige.

Ofte stillede spørgsmål

Hvilke filtyper kan jeg sende og hvor store må filerne være?

I forbindelse med behandlingen af din ansøgning, er det muligt, at du får behov for at sende fortrolige dokumenter til os. Dette kan gøres sikkert via postkassen i MitAse.

Du skal være opmærksom på, at det kan have betydning for dit sagsforløb, at disse dokumenter når frem. Når du sender dokumenter via MitAse, er det derfor vigtigt, at du sikrer dig, at dokumenterne når frem i fuldstændig og læsbar stand. Efter afsendelse har du mulighed for at se dine dokumenter i postkassen under Sendt Post.

MitAse modtager dokumenter i en lang række formater, men for at lette sagsbehandlingen foretrækker vi formaterne PDF, WORD og JPG.

MitAse modtager dokumenter op til 10Mb i størrelse.

Hvorfor kan jeg ikke åbne breve?

Hvis du oplever problemer med visning af breve, anbefaler vi at installere Mozilla Firefox.

Hvis du allerede kører Firefox, og fortsat har problemer, kan årsagen være, at der er blokeret for pop op-vinduer. Se Hvordan tillader jeg pop op-vinduer?

Hvordan tillader jeg pop op-vinduer?

Mozilla Firefox (Mac OS X og Windows XP/7/8)

Klik på menuen Firefox > Indstillinger, fanebladet Indhold - ud for Bloker pop op-vinduer trykker man på knappen Undtagelser og tilføjer www.mitase.dk til listen.


Internet Explorer 8/9/10 (Windows XP/7/8)

Klik på menuen Funktioner > Blokering af pop op-vinduer > Indstillinger for blokering af pop op-vinduer - tilføj www.mitase.dk til listen. Vises menulinjen ikke i Internet Explorer, så tryk på ALT-tasten.


Google Chrome (Mac OS X  og Windows XP/7/8)

Klik på menuen Tilpas og konfigurer Google Chrome (knappen til højre for adresselinjen) > Indstillinger > Vis avancerede indstillinger > Indstillinger for indhold… > Pop op-vinduer > Administrer undtagelser… - tilføj www.mitase.dk til listen.

Hvorfor kan jeg ikke trykke ”Fremad”, når jeg udfylder en formular?

MitAse fungerer bedst med en skærmopløsning på 1280x1024. Hvis du oplever problemer med at se knapperne nederst på formularen, kan det skyldes at din PC har en lavere skærmopløsning.

For at vise hele billedet når du udfylder formularer, kan du gøre visningen mindre. Zoom ud ved at holde CTRL nede og trykke på minus-tasten og zoom ind ved at holde CTRL nede og trykke på plus-tasten.

På Mac skal du holde CMD nede istedet for CTRL. For at vende tilbage til normal visning, skal du holde CTRL/CMD nede og trykke 0 (nul).

Der kommer system- eller HTTP-fejl på siden, hvad kan jeg gøre?

Hvis du ofte oplever system- eller HTTP fejl, anbefaler vi at installere Mozilla Firefox.

Undlad derudover at bruge "Frem" og "Tilbage" pilene øverst i browservinduet. Brug i stedet de navigationsknapper, som er en del af formularen.

Hvis du fortsat oplever problemer, så forsøg i første omgang at slette din gemte kladde, slette dine midlertidige internet-filer og starte formularen forfra.

Kladder slettes i E-post under Kladder.
Slet midlertidige internetfiler - se vejledning nedenfor.

Hvordan sletter jeg midlertidige internetfiler?

Mozilla Firefox (Mac OS X og Windows XP/7/8)

Vælg menuen Firefox > Indstillinger - tryk på knappen Avanceret og vælg fanebladet Netværk - i feltet Cache af webindhold trykker man på knappen Ryd nu.


Internet Explorer 8/9/10 (Windows XP/7/8)

Vælg menuen Funktioner > Internet Indstillinger > Generelt - tryk på knappen Slet... i feltet Browserdata. Sæt flueben i feltet Midlertidige internetfiler og tryk Slet.


Google Chrome (Mac OS X  og Windows XP/7/8)

Vælg menuen Tilpas og konfigurer Google Chrome (knappen til højre for adresselinjen) > Indstillinger > Vis avancerede indstillinger. Under afsnittet Beskyttelse af personlige oplysninger trykkes på knappen Ryd browserdata... sæt flueben i Tøm cache.

Hvilken browser har jeg?

explorer
Internet Explorer, følger med Microsoft Windows

firefox
Firefox, gratis browser fra Mozilla

chrome
Chrome, gratis browser fra Google

safari
Safari, gratis browser fra Apple

Hvilke programmer skal jeg have?

PDF-fremviser

Bruges til at vise breve fra Ase i PDF-format. Et af de mest benyttede programmer er Adobe Reader fra Adobe, som kan hentes her: http://get.adobe.com/reader/
Bruger du Mozilla Firefox eller Google Chrome, så er Adobe Reader ikke påkrævet, da begge har indbygget PDF-fremviser.

Browser

Browseren er det program på computeren, som bruges til at vise hjemmesider med, dvs. bl.a. MitAse.
Vi anbefaler, at anvende Mozilla Firefox til både Windows og Mac OS X. Firefox kan hentes her: http://www.mozilla.org/firefox/