"Vi har altid flere bolde i luften"

Kirsten og Bjarne er økologiske langmænd og opfindsomme forretningsfolk. Det er nødvendigt, hvis tingene skal hænge sammen. I dag formår de selv at afsætte alt deres kød via en kombineret gård- og netbutik.

Kirsten Og Bjarne Foran Vindmoelle

Af: Thomas Telving – Foto: Privatfoto

Hvordan vil I med egne ord beskrive jeres virksomhed?
”Som meget alsidig. Vores dyrehold tæller både stude, frilandsgrise, høns og får, og vi har jord med græs, foder- og brødkorn. Ud over det har vi vores eget kødopskæringsrum, så vi behandler selv kødet og afsætter det i gårdbutikken. En lille ekstra ting er, at vi har åben gård, hvor vi har besøg af folkeskoleklasser og landbrugsskoler, der skal vide noget om økologisk landbrug.”

Hvordan blev I selvstændige?
”Bjarnes far drev et landbrug, og det ville Bjarne også. Der var lærere, der syntes, at han burde gå videre med skolegangen, men han ville være landmand, så han blev elev og kom på landbrugsskole. Han købte gården i 1976, da han var knap 23.”

”Kirsten har været folkeskolelærer i 25 år, men i dag både ejer og driver vi landbruget sammen.”

Hvad har været jeres største succes?
”Det er nok, at vi er kommet igennem med at kunne afsætte alt vores kød herfra og have en slagter ansat til at forarbejde det. Det er jo en løntung afdeling, så der skal sælges noget. Vi er hjulpet godt på vej af internet-handlen. Uden den havde vi ikke kunnet gøre det i samme målestok. Det hører også med, at andre økologiske landbrug får bearbejdet deres kød her.”

Hvad har været den største udfordring?
”Det var at få gårdbutikken til at give overskud. Det gjorde den ikke i starten, i 2004, og det tog tre-fire år. Da krisen satte ind, kneb det også med at holde omsætningen. Det er vendt igen nu, heldigvis. Men i og med, at vi altid har haft flere bolde i luften, har vi kunnet klare det.”

”Da vi i sin tid lagde om fra malkekøer til stude, havde vi også bed and breakfast. Det var også en måde at få penge i kassen på, indtil det andet var løbet i gang.”

Hvordan ser fremtiden ud for virksomheden?
”Vores ønske er at få en til at overtage, så det kan køre med en fornuftig produktion på basis af økologi og godt håndværk. Vores fornemste opgave er, at andre kan køre det videre. Vi håber meget, at en familie kunne have lyst til at have sådan et liv, som vi har, og kunne se det som en fornuftig måde at få en god hverdag på.”

”Unge mennesker kan ikke låne penge i dag, så generationsskifte i landbruget er svært. Der er faktisk mange, der gerne vil være landmænd, men nogen skal hjælpe dem i gang.”

Hvad er jeres råd til andre, der overvejer at starte virksomhed?
”Det er lysten, der driver værket. Så har man lyst, synes vi, man skal give sig i kast med det. Der er altid en risiko for, at det ikke går, men det er også ærgerligt at gå og fortryde, at man ikke prøvede.”

”Vi synes også, det er vigtigt at have med, at selvom det er hårdt arbejde, så skal man altså også være lidt heldig. Fx med at finde de rigtige medarbejdere. Vi har p.t. 5 ansatte.”

Fakta:

• Kirsten Forsingdal og Bjarne Krog
  • Mens Bjarne er uddannet landmand, er Kirsten oprindeligt folkeskolelærer
  • Krogagergård er et alsidigt økologisk landbrug. Hovedvægten er på dyr, men de dyrker også jorden, sælger kød i gårdbutikken og på nettet og fungerer som besøgsgård for børn og voksne
  • Gården blev købt i 1976 og siden er naboejendomme tilkøbt

Besøg hjemmesiden krogagergard.dk