Kort Nyt

Her får du et overblik over de tiltag og tendenser, der rammer ned i din hverdag.

Ase 40

Kursus og netværk med Ase

Husk, at du som medlem af Ase har rig mulighed for at dygtiggøre dig og møde ligesindede. Ase holder løbende kurser i alt fra præsentationsteknik og LinkedIn til personlig udvikling og meget andet. Er der lige travlt nok i hverdagen, kan du også besøge Ases populære kurser i mindfulness, som giver både klarhed og ro.

Kig ind på asekurser.dk og se, om der er noget, der kan bringe velstand og velvære til dig og din virksomhed.

Pensionister kan blive i a-kassen

Der er stadig længe til foråret, men indtil da kan vi lune os ved forbedringer i dagpengeloven. Fra januar 2017 får pensionister nemlig lov til at blive i a-kassen. Det har Ase længe talt varmt for. Især for selvstændige slutter arbejdslivet nemlig sjældent ved den almindelige pensionsalder.

Prisen for et seniormedlemskab er endnu ikke fastsat.

Hvis du vil følge med i dagpengereformens betydning for dig, så vær sikker på at Ase har din e-mailadresse. Det kan du gøre ved at ringe på 7013 7013 eller skrive til os på ase@ase.dk

Erhvervsfremme skal målrettes små virksomheder

Kun hver tyvende mindre virksomhed har et godt kendskab til mulighederne for erhvervsfremme og støtte i egen kommune. Det viser en måling blandt Ases medlemsvirksomheder.

Det er synd, for effekten af at bruge midlerne er god, og det er ikke småpenge, der er tale om. Den kommunale og regionale støtte beløber sig til halvanden milliard om året, mens staten bidrager med 26 milliarder. EU bidrager årligt med omkring 11 milliarder.

Problemet er, at intentionen om at støtte og fremme erhvervslivet kvæles i forgreninger, knopskydninger og uklare rollefordelinger i et stort og indviklet system med mere end 250 forskellige aktører.

Ase mener, at der er brug for færre aktører og større gennemskuelighed i erhvervsfremmesystemet, som i højere grad bør tage hensyn til de små virksomheders behov.

U-vending fra SKAT i sag om parkering

Det skal alligevel være skattefrit for medarbejdere at få dækket parkeringsudgifter, selvom de også får skattefri kørselsgodtgørelse.

SKAT meldte ellers ud, at den skattefri kørselsgodtgørelse skulle dække alle parkeringsudgifter – også fx særligt dyre parkeringsudgifter hos lufthavne eller p-huse.

Men SKAT har trukket i håndbremsen og drejet 180 grader. De lægger nu op til, at arbejdsgiver både kan udbetale skattefri kørselsgodtgørelse og samtidig dække udgifter til parkering i forbindelse med arbejdet.

Ase har rundet 40 år

Lidt nyt fra de helt indre linjer er, at Ase netop har rundet de fyrre. Med fremgang og masser af nye initiativer i gang er vitaliteten heldigvis fortsat i top.

Fødselsdagen blev fejret med en konference om selvstændighedskultur med deltagelse af bl.a. Bertel Haarder, Knud Romer og Sofie Carsten Nielsen. Som ordstyrer havde vi fornøjelsen af den finurlige radio- og tv-vært, Huxi Bach.

Læs hele magasinet: