Tema - familiens erfaring kom med i købet

Smørrebrødsrestauranten Ida Davidsen har været gennem fire generationsskifter og ejes og drives i dag af stifterens tipoldebarn, Oscar Davidsen.

Oscar D Og Ida D

Af: Thomas Telving – Foto: Lasse Bech Martinussen

”Der var aldrig skyggen af pres for, at jeg skulle overtage. Men måske er det lidt som med æslet. Hvis du pisker det, står det stille. Så mine forældre brugte nok en form for omvendt psykologi og sagde, at min søster og jeg kunne gøre præcis, som vi ville,” forklarer Oscar Davidsen.

Resultatet udeblev ikke. I dag er Oscar Davidsen kaptajn på dansk smørrebrøds flagskib nummer ét, Ida Davidsen. Men at der er en ny mand på broen betyder ikke, at den ældre generation er ude. I dag, femten år efter, at generationsskiftet blev en realitet, vibrerer Ida Davidsens stemme og ånd stadig dagligt i restauranten.

Moder er i køkkenet
”Min mor kommer stadig med masser af input og idéer. Og lige nu sidder hun faktisk i køkkenet og piller rejer. At det foregår sådan er til stor gavn. Det giver en familieånd, at vi alle er her, og for mig har det været en kæmpe fordel altid at kunne spørge til råds,” siger Oscar Davidsen.

De udfordringer, som nogle virksomheder oplever, når lederrollen skifter, har de med andre ord ikke set skyggen af på den ikoniske smørrebrødsrestaurant.

Det formelle gik stærkt
Mens alle generationer af familien fortsat er en del af virksomhedens dagligdag – børnene drømmer allerede om, hvordan de skal føre foretagendet videre – gik det formelle ejerskifte til gengæld tjept.

”For os blev løsningen, at jeg købte forretningen og overtog ledelsesansvaret på én gang. Alternativet var at gøre det glidende over en længere periode, men for os var dette her den rette løsning,” siger Oscar Davidsen. Han fremhæver, at en stor del af successen hvilede på god rådgivning fra en dygtig revisor og en dygtig advokat.

Én kaptajn
Selvom familiens bånd er stærke og sammenholdet stort, har de tilgået ejerskiftet meget professionelt og været meget bevidste om, at der ikke måtte opstå slinger i valsen.

”Der kan kun være én kaptajn på et skib. Der er mange, der har meninger, og det er vigtigt at lade alle vores kloge og dygtige folk blive hørt. Men der kan kun være én, der har det sidste ord. Den overgang har fungeret helt problemfrit,” siger Oscar Davidsen.

Historien om Ida Davidsen

• Vinhandler Oskar Davidsen begyndte at servere smørrebrød for sine gæster i 1888
  • I dag hedder restauranten Ida Davidsen og drives af Oskars tipoldebarn Oscar
  • Oscar er femte generation i familien, der driver restauranten