"Det skal kunne fungere uden mig"

Manden bag analysefirmaet Autelligence kæmper hårdt for at skabe en virksomhed, der kan holde kursen uden ham selv ved roret.

Soeren Autelligence

Af: Thomas Telving – Foto: Flemmings Foto

I starten lavede Søren Sarstrup alting selv. Hans firma leverer analyser til bilindustrien, hvilket kræver en stor mængde specialviden. Dermed forekom det oplagt at bero på sig selv alene. Men efter at have været i gang i nogle år, valgte han at skifte kurs.

Mere end et levebrød
”I starten, da jeg var selvstændig, var devisen, at hvis bare jeg kunne leve af det, var det fint. Den filosofi tjente mig godt i flere år, men efterhånden stod det mere og mere klart for mig, at det, jeg havde, var et levebrød. Men det, jeg gerne ville lave, var en forretning,” forklarer Søren Sarstrup.

Svært at lade andre tage over
Forskellen på at have et levebrød og en forretning ser han som afgørende i forhold til på et tidspunkt at kunne sælge forretningen og selv trække sig ud.

Han har kun godt at sige om levebrødet, men vil man lave en virksomhed, der kan fungere, uden at man selv er en del af den, må man skelne mellem de to måder at være selvstændig på, mener han.

”For mig var det et kæmpe opgør og bestemt ikke let. For det krævede, at jeg skulle sætte andre til at lave noget arbejde, som jeg faktisk følte, at jeg selv var den bedste til. Men den hurdle må man over, hvis man vil lave en rigtig forretning. Og jeg har måttet over den igen og igen,” siger Søren Sarstrup.

Et skridt ad gangen
Han startede med at ansætte og oplære en projektleder. Siden brugte han store resurser på at beskrive alle arbejdsgange så godt, at andre kunne overtage dem.

”Den proces har jeg brugt mange penge og meget energi på, og jeg er kommet langt. I øjeblikket har jeg et kontor i Indien. Men man skal ikke tage fejl, for selvom de ansatte dernede er højtuddannede, tager oplæring tid. De har jo ikke brugt tyve år af deres liv i bilindustrien,” forklarer Søren Sarstrup.

Gratis-trend truer indtjeningen
Mens den erfarne bilekspert støt og roligt også bliver
ekspert i at opbygge en veltrimmet og effektiv forretning, sker der noget i den ellers ret så konservative bilindustri, som ryster hans setup.

”Vanen med, at information på nettet skal være gratis, rammer vores branche forholdsvis pludseligt. Det betyder, at mange skruer ned for deres krav til den viden, mit firma leverer, og i stedet bruger noget, de kan få gratis,” forklarer Søren Sarstrup. Resultatet er, at forretningen taber kunder.

Men ikke nok med det. Bilindustrien skruer samtidig voldsomt op for udviklingstempoet. Det betyder, at de meget grundige rapporter, der er en del af Sørens Sarstrups forretning, ikke længere er det oplagte format at levere viden i.

Hurtig modreaktion
”Reelt betyder det, at samtidig med, at jeg må trimme forretningen for at spare penge, skal vi også udvikle nye produkter. Det arbejder vi hårdt og målrettet på nu,” siger Søren Sarstrup.

I øjeblikket er der altså fuld tryk på hos Autelligence. Omstillingen fra levebrød til salgbar virksomhed er langt fra forløbet som planlagt. Men selvom det er hårdt her og nu, er der ingen fortrydelse at spore hos Søren Sarstrup. Tværtimod.

Ingen gevinst uden risiko
”Man skal afveje med sig selv, hvor stor en risiko man vil løbe. Man kan ikke bygge noget stort op og samtidig helgardere sig mod alt. Men selvom jeg har udsat mig selv for risiko ved at investere, som jeg har gjort, er jeg ikke i tvivl om, at tilgangen er rigtig.

Sidste skridt, hvis jeg da ellers kommer helskindet ud af øvelsen, vil være at ansætte en fuldtidsdirektør, men det ligger et godt stykke ude i frem-tiden,” slutter Søren Sarstrup.

Ejerskifte – forvandlingens kunst

  • I mange firmaer er stifteren og ejeren livsvigtig for driften
  • Det gjaldt også Autelligence, men stifteren, Søren Sarstrup, ville det anderledes
  • Derfor begyndte han at arbejde målrettet på at gøre sig selv overflødig
  • Ikke for at trække sig ud, men fordi han ikke ville have en virksomhed, der levede og døde med ham selv
  • Forvandlingen fra at være levebrød for én mand til at blive en virksomhed, der kan leve i sin egen ret, har været krævende
  • Ved redaktionens afslutning er arbejdet ikke fuldført, men Søren Sarstrup er fuld af optimisme, selvom processen til tider er hård

Fakta om Søren Sarstrup og Autelligence:

  • Søren Sarstrup blev selvstændig i 2003
  • Virksomheden hedder Autelligence og leverer specialviden til bilindustrien. Det kan være alt lige fra udviklingen inden for selvkørende biler til hybridsystemer
  • Firmaet har desuden kontor i Indien og en række tilknyttede eksperter
  • Kunderne er typisk underleverandører til bilproducenter

-----------------------------------

Læs hele magasinet

Ase Nyt Forside Asedk