16-08-2013

Bedemand åbner ølhus for Facebook-penge

Johnny Hansen har åbnet verdens første Facebook-finansierede ølhus på Amager. En stor drøm er gået i opfyldelse for den københavnske øl-entusiast.

Af: Andrea Luth

De 12 haner er fyldt med specialøl for enhver smag, og fire af dem bliver jævnligt skiftet ud, så øl-entusiaster altid kan få nye opleverser hos Amager Ølhus.

"Jeg forsøger at kombinere det gamle med noget nyt. Skabe et sted, der er en blanding af et moderne ølhus, en klassisk bodega og en engelsk pub, hvor folk kommer for at socialisere og drikke rigtig god øl," siger Johnny Hansen, der er ejer af Amager Ølhus, som åbnede i maj i år og er finansieret på en noget utraditionel måde.

Pengene kom fra Facebook
Johnny blev kort før jul i 2012 opsagt fra sit job som bedemand, og det blev startskuddet til at følge den store drøm. At åbne et ølhus. Desværre var banken ikke enig i, at pengene skulle komme fra dem. Derfor kom Johnny på en alternativ idé.

"Jeg havde læst om en kvinde, der havde samlet penge ind via Facebook. Og jeg tænkte, at jeg ville forsøge at gøre det samme," siger Johnny.

Derfor skrev han om sit projekt på Facebook og tilføjede:

"…Her er planen: du (og måske nogle af dine venner) låner mig 1.000 (eller mere), jeg betaler tilbage løbende og senest om to år. Som tak for hjælpen giver jeg et glas godt øl (betydeligt mere en du får for at ha' pengene i banken.)

Vil du hjælpe mig i gang, så skriv til mig!"

I løbet af den første uge havde han fået indsamlet 70.000, og i løbet af to uger havde han alle pengene - i alt 160.000 kroner.

Pengene betales tilbage
Pengene kom primært fra Johnnys venner og bekendte, men omkring 1/3 af lånerne var personer, som han ikke kendte, og to af dem kom endda fra Norge. De lånte Johnny alt mellem 1000 og 10.000 kroner og kom derudover med stor opbakning til projektet.

"Jeg tænkte selvfølgelig over, at jeg lånte pengene af mange af mine venner, men egentlig var det ikke noget, der bekymrede mig. Det havde været værre, hvis jeg skulle låne alle pengene af en eller to venner, men nu er det spredt ud over så mange, det er små beløb, og jeg ved, jeg betaler dem tilbage," siger Johnny.

Det ved han, for allerede efter de første tre måneder efter åbningen har ølhuset nået den omsætning, han havde regnet med at bruge ni måneder på at nå.

"Det er gået rigtig godt, og det har selvfølgeligelig også været på grund af, at jeg har brugt de sociale medier til at samle pengene ind. Budskabet har spredt sig, specielt blandt øl-entusiaster, og de er derfor kommet for at se, hvad det er for noget. Og de kommer igen og igen," siger Johnny.