08-12-2016

AirBnB, Vigo, Happy Helper og GoMore har betydning for dine dagpenge

Det kan få betydning for din ret til dagpenge, hvis du fx lejer din bil eller bolig ud via AirBnB eller GoMore. For uanset hvor få penge du tjener på det, vil det efter reglerne blive betragtet som selvstændig virksomhed. Det samme gælder, hvis du fx køber ind for andre via Vigo, eller gør rent for andre via Happy Helper.

Deleøkonomi

Når du driver virksomhed som din bibeskæftigelse, kan du kun få dagpenge, hvis arbejdet i virksomheden altid kan udføres uden for normal arbejdstid.

Pas derfor på, at du ikke forpligter dig til at udføre arbejdet inden for normal arbejdstid – det vil sige mellem kl. 8.00 og 17.00. Du kan risikere at miste din ret til dagpenge.

Uden for arbejdstid må du meget
Hvis du imidlertid sørger for at holde aktiviteterne uden for normal arbejdstid og ellers står til fuld rådighed for arbejdsmarkedet, har du mulighed for at have mange af de såkaldte deleøkonomier som selvstændig bibeskæftigelse samtidig med dine dagpenge.

Betingelserne kan du læse mere om i brochuren nederst i artiklen.

Du skal især være opmærksom på:

• At holde dine aktiviteter - fx udlevering af nøgler til bil eller bolig – uden for normal arbejdstid. Ellers anses du ikke for fuldt ud at stå til rådighed for arbejdsmarkedet
  • At angive alle dine arbejdstimer i forbindelse med udlejning på dine tastninger
  • At du kun må arbejde med din udlejning max 15 timer om ugen ved siden af dagpengene – læg mærke til at alt arbejde tæller med – også fx transport og timer hvor du ikke tjener penge, men arbejder med din bibeskæftigelse

Din dagpengeret begrænses
Når du har selvstændig bibeskæftigelse, nedsættes din ret til dagpenge fra 104 uger til 78 uger.

Tal med os - før det er for sent
Er du på dagpenge, vil vi meget gerne tale med dig, før du begynder at tjene penge på deleøkonomiske tjenester. På den måde kan vi undgå, at de gode og sjove aktiviteter ender med at volde problemer. Vi vil også gerne sikre, at du oplyser dine arbejdstimer korrekt.

Kontakt os på 7013 7013 for at høre nærmere om dine muligheder. Hvis du er i tvivl om skat og deleøkonomi, kan du blive klogere her

• Læs mere om betingelserne i brochuren her:

BR16_bibeskaeftigelse_dagpenge_OPT.bmp