08-12-2016

Deleøkonomi har betydning for din efterløn

Tjenester som AirBnB, Vigo, Happy Helper og GoMore er smarte og fulde af fordele. Men de kan let få negativ betydning for din efterløn. Derfor anbefaler vi, at du kontakter Ase, før du kaster dig ud i at udleje bil, bolig osv.

Deleøkonomi

Ordet deleøkonomi dækker over et væld af internetbaserede tjenester, hvor vi kan udleje vores lejlighed, bil eller tøj. Vi kan sågar bære indkøbsposer, køre bil eller gøre rent for andre og stadig kalde det deleøkonomi. Selvom vi i virkeligheden yder en service, der retteligt bør kaldes arbejde.

Vær forsigtig hvis du er på efterløn
Modtager du efterløn og overvejer at tjene lidt ekstra på en deleøkonomisk aktivitet, skal du derfor passe på. Har du bare det mindste arbejde forbundet med aktiviteten, anses den nemlig for at være selvstændig virksomhed, som i de fleste tilfælde ikke kan forenes med at modtage efterløn.

Selvstændig virksomhed og efterløn
I ganske særlige situationer kan efterlønnere få tilladelse til at have selvstændig bibeskæftigelse. Det kræver dog, at det på forhånd kan dokumenteres, at virksomhedsudøvelsen kan holde sig under 400 timer om året. Indtægten må heller ikke overstige 77.798 kr. årligt (2017-tal). Da der desværre stilles store krav til dokumentationen, kan det være meget vanskeligt at få tilladelse.

Får du tilladelsen, skal du hver måned oplyse alle dine arbejdstimer til Ase. Timerne reducerer din efterløn. Bemærk, at tilladelsen skal gives af Ase inden, du påbegynder aktiviteten.

Tal med os - før det er for sent
Er du på efterløn, vil vi meget gerne tale med dig, før du melder dig til deleøkonomiske tjenester. På den måde kan vi undgå, at de indtægtsgivende aktiviteter ender med at volde problemer.

Kontakt os på 7013 7013 for at høre nærmere om dine muligheder.

Hvis du er i tvivl om skat og deleøkonomi, kan du blive klogere her