18-03-2016

"Blomster skal være en hverdagsglæde"

Ditte Bæk Gumpel er indehaver af virksomheden Flower Tales CPH.

Udklip_Ditte Bæk Gumpel.JPG

Af: Line Dall - Foto: Privatfoto

Hvordan vil du med egne ord beskrive din virksomhed?
”Vi laver simple og fine blomster, som er prisfastsat lavt, så blomster kan blive en hverdagsglæde for alle. En stor del af mine bestillinger er ”bare fordi”- blomster uden en egentlig anledning fra giveren.”

Hvad er ideen med din virksomhed?
”Ideen er, at det er skønt at kunne muntre en veninde op med en buket blomster på en trist mandag uden at blive ruineret. Jeg synes, at det kan være rigtig dyrt at bestille blomster, og æstetikken, som de fleste blomstersites har, er ikke den samme som min.”

Hvordan kom du i gang?
”Jeg fik ideen og udviklede konceptet, da jeg boede i Malaysia og var gravid med min søn. Jeg besluttede mig for, at når vi var tilbage i Danmark, og jeg var færdig med min barsel, ville jeg prøve at give det en chance. Da vi kom hjem, gik jeg i gang med at lære at binde blomster, lave hjemmeside, logoer og indpakning etc. Derfor var jeg klar til at gå i luften, da jeg var færdig med min barsel, og min søn skulle begynde i vuggestue.”

Hvad er din største succes?
”Den største succes har været at få bekræftet efterspørgslen på mit produkt. Når man går og udvikler en idé, som man selv tror på, er det jo meget nervepirrende at skulle teste den af. Så det er dejligt, at konceptet er blevet taget så godt imod.”

Hvad har været den største udfordring?
”At starte virksomhed op alene. I det store hele har jeg stået for alt selv. Jeg har været på Grønttorvet hver morgen klokken fem, jeg har bundet blomster, jeg har leveret dem, jeg har stået for PR- og markedsføring, haft kundekontakt samt administration og økonomistyringen af virksomheden. Heldigvis har jeg fået samlet et lille team, så jeg kan fokusere mere på drift og markedsføring af konceptet.”

Hvordan ser fremtiden ud for virksomheden?
”Jeg er tilfreds med væksten på nuværende tidspunkt, men jeg vil selvfølgelig gerne have, at vi får endnu flere kunder, og så leger jeg lidt med tanken om at udvide til andre storbyer rundt omkring i verden. Men der skal også noget kapital til, så jeg må tage én ting ad gangen.”

Hvad er dit råd til andre, der gerne vil starte en virksomhed op?
”Undervurder ikke værdien af at have orden i tingene fra start, så du har et overblik og ved, hvor din profit ligger i virksomheden. Selvom det kan virke som en lille ting med administration og økonomistyring, er det guld værd i den sidste ende at have styr på det allerede fra start af. Især når man knokler for at få gang i salg og markedsføring.”