13-09-2016

”Folk begynder at kunne se, at det faktisk var en god plan, jeg havde”

Gleicijane Zoppi vil vise danskerne, at fastfood er andet end pizza og kebab. Og det virker. Stille og roligt er markedet begyndt at åbne sig for hendes lækre brasilianske street food.

Gleicijane

Af: Thomas Telving – Foto: Pressefoto

Hvordan vil du med egne ord beskrive din virksomhed?

”Det er et lille spisested i Odense, hvor vi serverer lækker brasiliansk mad. Det er, hvad man kalder street food. Odense var meget præget af pizza og kebab, så jeg besluttede at præsentere en ny slags fastfood. Det er lækrere og sundere. Vi er ikke vant til pizza i Brasilien. Når vi skal have fastfood, spiser vi pastel og coxinha.”

Hvordan blev du selvstændig?
”Jeg har boet mange år i London og set, hvordan markedet derovre åbnede sig for brasiliansk mad. Da jeg flyttede til Danmark, tænkte jeg, at nu ville jeg være den første her i landet. Sproget spiller også en rolle.Jeg er uddannet socialrådgiver, men fagsproget gør området svært at arbejde med på dansk. Til gengæld var jeg god til at lave mad og til at tale med folk, og så besluttede jeg at åbne Pastel Brasil.”

Hvad har været din største succes?
”Det var at åbne et sted. Jeg har gået med planerne længe, men nu har jeg drevet det i halvandet år, og folk begynder at genkende stedet, og jeg begynder at have faste kunder. Der er nogen, der kan se, at det virker. Folk begynder at kunne se, at det faktisk var en god plan, jeg havde.”

Hvad har været den største udfordring?
”At køre en forretning involverer meget mere end det, du egentlig er god til. Jeg er god til at lave mad og tale med folk, men jeg har det svært med regnskaber, administration og markedsføring.

Hvis jeg ikke markedsfører, er der ingen pointe i at lave god mad. Så selvom ens forretning er lille, har man behov for alle mulige aktører, men det har man ikke økonomien til.

Du kan få hjælp fra venner, men i sidste ende skal du selv have styr på dine ting.”

Hvordan ser fremtiden ud for virksomheden?
”Fremtiden ser lys ud. Det smukkeste er, at folk er begyndt at kende den brasilianske mad, og at de nyder den. Markedet er begyndt at åbne. Det går langsomt, men det åbner. Hvis vi taler pizza, kinesisk mad og indisk mad, så har det også været småt, men er blevet kæmpe stort. Jeg vil være den, der introducerer den velsmagende brasilianske mad til Danmark.”

Hvad er dit råd til andre, der gerne vil starte en virksomhed op?
”Et citat lyder, at ”hvis du kan drømme det, kan du gøre det.” Det tror jeg er rigtigt, men du skal skrive ned, hvad dine styrker og svagheder er, og hvordan du vil arbejde med dem. Da jeg begyndte at tale om at blive selvstændig, sagde folk altid, at det er hårdt arbejde. Jeg svarede, at jeg altid har arbejdet hårdt, men jeg må sige, at det er godt nok virkelig hårdt arbejde. Hele mit sociale liv forsvandt det første år. Så du skal ikke skabe en illusion for dig selv om, at du laver en million det første år.”