Øg din indtjening med SoMe marketing
SoMe marketing er al forretningsrelateret aktivitet, som din virksomhed har på de sociale platforme. Og det er en rigtig god idé at have aktivitet her, for de sociale medier er i dag en af de største platforme til at ramme din målgruppe og potentielle kunder.
I følge Stephanie, der er Social Media-konsulent i Ase, er de sociale medier en vigtig faktor i en virksomheds marketing - men det kræver, at man gennemtænker det først. Ifølge hende er en konkret SoMe-strategi essentiel for enhver virksomhed, der vil være til stede på de sociale medier.
De sociale medier ændrer sig hurtigere end vi kan følge med, og det samme gør din målgruppes sociale-medie-vaner.
Strategien skal tage stilling til, hvilke medier, der er optimale, hvem målgruppen helt præcist er, hvad formålet er med tilstedeværelsen på medierne, og ikke mindst, hvordan man gerne vil kommunikere og markedsføre sig visuelt.
I strategien vil det også være relevant at lave en content plan med et overblik over, hvad der skal postes og hvad der skal være fokus på i annonceringen. Det sparer dig for en masse tid, hvis du i forvejen har taget stilling til, hvad der skal fokus på.
Få styr på din SoMe-strategi
- Hvilke sociale medier skal du være til stede på?
- Hvem er din målgruppe – find ud af, hvad der definerer dine kunder, og brug den information, når du laver betalt annoncering, så du rammer de rigtige
- Hvad er formålet med din tilstedeværelse og hvad vil du gerne opnå? Sæt mål for arbejdet på de sociale medier, så du bedre kan vurdere om du er en succes
- Beslut dig for ”tone of voice” og hvordan din virksomhed markedsfører sig visuelt. Tager du selv dine billeder og video, eller køber du dig til det?
- Lav en content plan. Din plan bør indeholde et overblik over de ting du gerne vil poste, og det, der skal være fokus på i din annoncering.
Vælg de rigtige medier
De sociale medier giver dig muligheden for at engagere din målgruppe, at brande din virksomhed, drive trafik ind til din side, starte samtaler, indhente anmeldelser eller skabe konverteringer. Der er altså rigtig mange muligheder i SoMe - hvis du benytter det rigtigt.
"Der er stor forskel på de forskellige medier, så når du skal vælge, er det vigtigt, at du tager udgangspunkt i både din målgruppe og dit produkt. Er din målgruppe f.eks. hovedsageligt unge mennesker er TikTok og Snapchat medier du bør teste, ligesom Youtube også kan være interessant", forklarer Stephanie og fortsætter:
"Har du et produkt, der gør sig godt visuelt, kan Instagram eller Pinterest være fordelagtige medier. Og er du overvejende på B2B markedet, er LinkedIn et godt sted at starte, men Facebook er også værd at afprøve".
Der er mange ting at tage højde for i valget af sociale medier, og det er umuligt at pege på noget, som er bedre end andet. For det afhænger ifølge Stephanie om samspillet af både virksomhedstype, målgruppe og overordnede.
Hun anbefaler dog at man prøver noget forskelligt af for at se, hvad der giver mest værdi:
"Start med et medie af gangen, og benyt dig kun videre af de medier, som har en positivt effekt på forretningen", siger hun.
Test, test, test...
Og generelt er det en rigtig god idé at prøve nogle forskellige ting af, for at se, hvad der passer til dig og din virksomhed. Stephanies bedste råd er at bruge de værktøjer, som platformene stiller til rådighed og teste dem af:
"Hvis du ikke udforsker de forskellige muligheder, finder du aldrig ud af, hvordan du får mediet til bedst at opfylde de mål, du har sat for det", siger hun og afslutter med en opfordring til ikke blot at teste inden du går i gang med din strategi, men også løbende:
"Test, test, test! De sociale medier ændrer sig hurtigere end vi kan følge med, og det samme gør din målgruppes sociale-medie-vaner. Test nye medier, test nye annoncemetoder og test nye kreativer".