Jeg skal bruge min Ase lønsikring

Som A-kasse kunde hos Ase har du mulighed for at få Ase Lønsikring, så du kan supplere dine dagpenge med et ekstra beløb hver måned hvis du bliver ledig. Her kan du læse mere om hvordan du aktiverer din Ase Lønsikring.

Det er vigtigt, at du også læser dine forsikringsbetingelser, da det er dem, der er gældende for, hvordan du er dækket af denne forsikring.

Hjælp til aktivering af Ase lønsikring

Hvordan aktiveres lønsikring?

Hvis du bliver ledig, sker ansøgningen om lønsikring automatisk, når du søger om dagpenge hos Ase - du skal derfor ikke gøre andet end at melde dig ledig.

Når du har ansøgt om dagpenge, modtager du et brev fra os, hvor vi bekræfter behandlingen af din lønsikringssag.

Hvornår udbetales lønsikringen?

Lønsikringen udbetales hver måned på baggrund af din udbetaling af dagpenge.

Hvordan ændrer jeg min lønsikring?

Hvis du ønsker at ændre din forsikring, skal du på ændringstidspunktet være i et fast ansættelsesforhold på minimum 25 timer i ugen eller drive selvstændig virksomhed. Du kan nemt kontakte Ase på 70 13 30 13, såfremt du ønsker at ændre i din lønsikring.

Vær opmærksom på, at såfremt du ønsker at forhøje din månedlige udbetaling eller udbetalingsperiode, vil forhøjelsen først være gældende efter udløbet af en ny kvalifikationsperiode.

Har det betydning for min lønsikring, hvis jeg bliver syg under ledighed?

Forsikringen dækker ved sygdom, herunder graviditetsbetinget sygdom, hvis:

  • du bliver syg ved overgangen til ledighed
  • du bliver syg, mens der sker udbetaling af lønsikring
  • og din tilstand er bekræftet af en læge eller speciallæge.

Der ydes dog ikke dækning for sygdom, som du har opsøgt læge for indenfor de seneste 12 måneder forud for tegning af forsikring. Det er en betingelse, at du er ledig og berettiget til sygedagpenge, barselsdagpenge eller jobafklaringsforløb med udbetaling af ressourceforløbsydelse.

En sygdomsperiode med kortere varighed end 14 dage, vil ikke påvirke din udbetaling af din lønsikring.

Hvad dækker adgangen til psykolog?

Forsikringen dækker op til 10 timers konsultation hos en psykolog, hvis en varslet ufrivillig ledighed eller et ophør med din selvstændige virksomhed har medført en akut psykisk krise hos dig.

Fordelen gælder for Lønsikring Basis, Udvidet og Super.

Hvordan får jeg adgang til psykolog?

Hvis du får brug for adgangen til psykolog, skal du tage kontakt til Ase på 70 13 70 13, inden behandlingen igangsættes. Vi vurderer, om du er berettiget til psykologhjælp og sikrer, at der findes en psykolog til dig.

Behandlingen skal være påbegyndt senest 3 måneder efter, at hændelsen fandt sted og være afsluttet inden for 12 måneder.

Fordelen gælder for Lønsikring Basis, Udvidet og Super.

Kan jeg selv vælge en psykolog?

Vi sikrer, at der findes en psykolog til dig, da behandlingen skal foregå i Danmark hos en psykolog i Tryg’s landsdækkende og kvalitetssikrede netværk.

Fordelen gælder for Lønsikring Basis, Udvidet og Super.

Hvad dækker Tryg Lægehotline?

Tryg Lægehotline giver fri adgang til videokonsultation med en læge med speciale i almen medicin, hvis du eller en person i din husstand får behov for akut lægehjælp. Du kan frit benytte Tryg Lægehotline uden for egen læges åbningstid.

Hvordan benytter jeg Tryg Lægehotline?

  1. Hent appen ‘Tryg Lægehotline’ til din mobil eller tablet i AppStore eller Googleplay.
  2. Log ind med MitID
  3. Du får kontakt med en læge

Ønsker du at anvende Tryg Lægehotline på en computer, kan du trykke her.

Fordelen gælder for Lønsikring Basis, Udvidet og Super.

Hvornår har Tryg Lægehotline åben?

Tryg Lægehotline holder åben, når din egen læge har lukket.

  • Hverdage fra kl. 8.00 - 22.00
  • Lørdage, søndage og helligdage fra kl. 09.00 - 17.00

Fordelen gælder for Lønsikring Basis, Udvidet og Super.

Hvordan kan jeg benytte personlig sparring?

Et personligt sparringsforløb er et individuelt og målrettet forløb til dig, som står overfor et skifte i arbejdslivet. Du får tilknyttet en personlig karrierekonsulent, som du har under hele forløbet. Forløbet kan allerede startes op i din opsigelsesperiode.

Når du er ledig, er det en forudsætning for udbetaling af lønsikring, at du deltager aktivt i det personlige sparringsforløb.


Du kan benytte dig af Personlig Sparring, hvis du har tegnet Lønsikring Udvidet eller Super. Det er en betingelse, at du er i en opsagt stilling.

Når du bevilliges lønsikring, vil vi sørge for at kontakte dig med henblik på din deltagelse i Personlig Sparring.  Du har også mulighed for at starte forløbet op i opsigelsesperioden, hvis du selv kontakter os.

Fordelen gælder for Lønsikring Udvidet og Super.