hvordan starter jeg virksomhed?
Det hele begynder med den gode idé og drømmen om selv at bestemme over sin tid og arbejde. Derefter skal man have styr på nogle forskellige formaliteter. Læs mere nedenfor om, hvad der er vigtigst at sørge for, før du starter din egen virksomhed, og få gode råd og tips til virksomhedsform, CVR-nummer, skat og moms mv.
Få det store overblik
Når du starter en virksomhed, kan det virke overvældende med alt det, man skal huske. Det er derfor vigtigt at have et plan og tjekliste over, hvad der skal være styr på. Når du starter en virksomhed, skal du som minimum huske følgende:
- En god idé
- Forretningsplan
- Navn
- Virksomhedsform
- CVR-nummer
- Skat og moms
- Budget og regnskab
- Relevante forsikringer
- Betaling / fakturering
En god idé
Før du helliger dit liv som selvstændig med egen virksomhed, bør du afprøve ideen til din virksomhed på familie og venner. På den måde kan du få bekræftet, hvorvidt idéen er god, hvilket kan være med til at indikere, om virksomheden har potentiale eller ej.
Forretningsplan
En forretningsplan er en oversigt over, hvordan du har tænkt sig at udvikle og drive din virksomhed – både nu og fremadrettet. Den hjælper med at strukturere dine tanker omkring virksomheden, indsamle relevant information om potentielle kunder og konkurrenter, gøre dine beslutninger skarpere, så signalerer den over for vigtige interessenter, at du er seriøs omkring din virksomhed.
Navn
Det er vigtigt at finde et godt navn til din virksomhed. Navnet bør være let at huske og stave til, og det må også gerne relatere sig til den relevante branche. Der er dog ingen formelle krav til virksomhedsnavne – du må bare ikke anvende et navn, som allerede er i brug.
Når du har besluttet dig for navnet på din virksomhed, kan du tjekke, om domænenavnet er ledigt og købe det, før andre gør. Overvej også at få lavet et logo – på den måde får virksomheden også en visuel identitet.
Sådan finder du det rigtige navn til din virksomhed
- Er det internationalt? – særlig vigtigt, hvis du gerne vil udvide virksomheden til andre lande end Danmark
- Lyder det godt, når du udtaler navnet?
- Hvordan fungerer det på nettet? Prøv at søge på navnet på Google, og se, hvad der dukker op med samme navn
- Sørg for at sikre domænenavnet, når du finder det rigtige navn til din virksomhed
Virksomhedsform
Når navnet på din virksomhed er på plads, skal du vælge, hvilken virksomhedsform, du foretrækker – og hvilken, der passer bedst til din virksomhed. Der findes flere forskellige typer virksomheder, og du kan læse mere om, hvilken du bør vælge, her.
CVR-nummer
Hvis du driver virksomhed på hobbyplan og tjener under 50.000,00 kr. om året, behøver du ikke et CVR-nummer. Har du planer om at leve af din virksomhed, skal du have et CVR-nummer, da indtjeningen formentlig vil være mere end 50.000,00 kr. om året.
Det er muligt at oprette et PMV-selskab til din hobby, så du har et CVR-nummer.
Et CVR-nummer er en form for identifikation hos myndighederne og dokumentation for, at din virksomhed er registreret. Det giver mulighed for at kunne fakturere, åbne en erhvervskonto, lave en virksomhedsforsikring, og så giver det information til kunder inden for et bestemt område eller en bestemt industri.
Skat og moms
Alt efter, hvilken virksomhedsform, du vælger, er der forskellige skatteregler, der skal følges. Som virksomhedsejer kan du få fradrag for en lang række udgifter.
Hvis din virksomhed omsætter for mere end 50.000,00 kr. om året, skal virksomheden momsregistreres. Alt efter virksomhedsform betaler du skat en eller flere gange om året.
Læs mere om moms på Ivæksts hjemmeside.
Budget og regnskab
Det er ikke sikkert, at tal og regnskaber hører til blandt dine spidskompetencer, men det er alligevel vigtigt at have styr på budgettet, når du starter din virksomhed. På den måde får du en grundlæggende forståelse af, hvordan du bedst sikrer ind- og udbetalinger i virksomheden og hvor meget du skal omsætte for, før du kan udbetale løn til dig selv.
Du kan selv stå for budget og regnskab, eller du kan udlicitere opgaven. Som medlem af Ase Selvstændig kan du få gratis rådgivning om at starte virksomhed, og Ase kan hjælpe med at lave budgetter.
Relevante forsikringer
Når du starter virksomhed, skal du også have en eller flere forsikringer. Hvilke forsikringer som dækker dine behov, er forskelligt fra virksomhed til virksomhed. Har du brug for en arbejdsforsikring, en brandforsikring eller en ulykke- og sygdomsforsikring? Eller dem alle sammen? Det afhænger bl.a. af branche og virksomhedstype.
Nærmere om valg af forsikringer kan læses her.
Betaling og fakturering
Når du har en virksomhed, har du forhåbentlig også kunder. Det er naturligt, at kunderne skal betale for de varer eller ydelser, som de modtager. Hvordan kunderne betaler, afhænger af, hvilken type virksomhed du har, og hvad du sælger.
Uanset om du sælger varer i en fysisk butik eller webshop, er det altid en god idé, at dine kunder kan betale med de mest almindelige betalingskort såsom Dankort, Visa-kort og MasterCard. Det kræver en kortterminal, som fås i flere forskellige varianter. En indløsningsaftale, f.eks. med Nets eller MobilePay, er også værd at overveje.
Sælger du ydelser, vil det typisk være nok at sende en faktura til kunderne. Du kan selv lave fakturaen i et tekstdokument eller regneark, eller du kan bruge en af de efterhånden mange online-regnskabstjenester. Hvis du har en bogholder eller revisor tilknyttet din virksomhed, kan vedkommende også hjælpe med at klare afregningen.