Hvordan sygemelder jeg mig?

Hvis du bliver syg, er det vigtigt, at du sygemelder dig korrekt – og inden for den relevante tidsfrist. Ellers kan du risikere at miste retten til løn under sygdom og/eller retten til at modtage sygedagpenge.

specielt for dig i job

Hvis du er i job, skal du huske at sygemelde dig hos din arbejdsgiver, så snart du finder ud af, at du ikke kan komme på arbejde. Kig i din ansættelseskontrakt og/eller eventuelle overenskomst for at finde frem til de konkrete frister for sygemelding på netop din arbejdsplads. Det er forskelligt fra arbejdsplads til arbejdsplads, om sygemeldingen skal gives pr. telefon eller mail/sms. Hvis der er krav fra arbejdspladsen om, at du skal ringe ind og melde dig syg, er det ikke godt nok blot at sende en sms.

Når du er blevet sygemeldt, bør du aftale med din arbejdsgiver, hvor tit I skal være i kontakt under dit sygdomsforløb – det er naturligvis vigtigt, at du overholder disse aftaler.

Bemærk, at din arbejdsgiver ikke har krav på at vide, hvad du fejler, men han/hun kan godt forlange dokumentation for din sygdom, lige som du skal fortælle, hvilke typer opgaver du ikke kan udføre under din sygdom, og hvor længe du forventer at være syg (dette kræver dog som regel, at du har været ved lægen).

specielt for selvstændige

Hvis du er selvstændig, skal du ikke sygemelde dig som sådan. Du skal blot ansøge om sygedagpenge i din kommune digitalt via NemRefusion.

specielt for ledige

Hvis du er ledig og modtager penge fra din a-kasse, når du bliver syg, skal du sygemelde dig korrekt til dit jobcenter eller på jobnet.dk. Ellers kan du miste retten til at modtage sygedagpenge.

Hvis du ikke er oprettet på jobnet på din første sygedag, skal du kontakte Sygedagpengeudbetaling i din kommune samt arbejdsgiverrefusion.

Kontakt dit jobcenter på telefon, eller log på jobnet.dk, og sygemeld dig dén vej.

Husk at melde dig syg i ordentlig tid. Læs mere her

endnu ikke medlem?

bliv medlem