Iværksætteri på skoleskemaet

19.04.2017
Danskerne ser på iværksættere med respekt og anerkendelse, men det skal helst være naboen, der springer ud i det. Den helt store barriere er udsigten til økonomisk usikkerhed. Skal flere turde tage springet, er det vigtigt, at selvstændige får samme adgang til det økonomiske sikkerhedsnet i form af dagpenge. Derfor er det vigtig iværksætterpolitik, når Folketinget senere på året skal vedtage en ny dagpengereform for selvstændige, freelancere og atypiske ansatte, skriver Ases administrerende direktør Karsten Mølgaard Jensen i sit indlæg i JydskeVestkysten.

Danske børn skal undervises i iværksætteri allerede i folkeskolen, så de inspireres til at realisere deres idéer i egne virksomheder. Det mener hver anden dansker ifølge en undersøgelse fra den naturvidenskabelige oplevelsespark Universe Science Park på Als i Sønderjylland.

Strategien er rigtig, hvis det skal lykkes at skabe den iværksætternation, som er helt nødvendig for at kunne opretholde vores velstandsniveau. Vores børn og unge skal klædes bedre på til fremtiden, så vi får skabt en iværksætterkultur med risikovillighed og større mod på at realisere iværksætterdrømmen. Såvel nye som eksisterende virksomheder har behov for nytænkning og fornyelse.

Interessen er intakt. Hver tredje ung drømmer om at blive iværksætter. Men øjensynlig mangler de værktøjerne til at sætte handling bag. Reelt har iværksætteriet stået stille i årevis, og Danmark er det land i EU med færrest selvstændige blandt de beskæftigede. Forståelsen for behovet for initiativ og innovation er dog langt større end tidligere, og generelt ser danskerne på iværksættere med respekt og anerkendelse.

Iværksættere er nutidens rockstjerner. Vi ser dem i den bedste sendetid på TV, hvilket var utænkeligt for bare 10 år siden. Men det skal helst være naboen, som springer ud i det. Vi er - som Peter Kofler, formand for Dansk Iværksætter Forening og drivkraften bag Danmarks største iværksætterfællesskab Ivækst, udtrykker det - opfostret i et system, der gør os til lønmodtagere, og vi afskyr risici og forandring. Men nogen bliver nødt til at skabe den nødvendige forandring, som verdenssamfundets hastige udvikling kræver. Derfor er det vigtigt, at vi uddanner vores børn og unge til at kunne og turde gribe mulighederne.

Derfor bør iværksætteri på skoleskemaet i en tidlig alder - og undervisningsformen skal være så praktisk orienteret som muligt. Det vil give alle elever et større mulighedsrum. Samtidig vil iværksætteri også nå ud til de elever, som kan have det svært med traditionel undervisning. Typisk den uregerlige dreng på bageste række, som trives i denne læringsform. Vi kan ikke slå kineserne på, hvem der er bedst til matematik, men vi kan slå dem på at sætte vores sind frit og på at udfordre virkeligheden omkring os. Og det er både tilfredsstillende for individet og vigtigt for Danmark, hvis vi ikke skal rasle ned af listerne over de rigeste lande i verden, pointerer iværksætterformanden. Derfor iværksætteri på skoleskemaet.

Samtidig er det afgørende, at selvstændige har samme adgang som lønmodtagere til et økonomisk sikkerhedsnet, hvis de mister deres indtægt. Såvel mænd som kvinder uanset alder peger på, at netop usikkerhed omkring økonomien er væsentligste årsag til at iværksætterdrømmen sættes på standby. Derfor er det vigtig iværksætterpolitik, når Folketinget senere på året skal vedtage en ny dagpengereform for selvstændige, freelancere og honorarmodtagere. Skal flere turde tage springet, er det vigtigt, at selvstændige får samme adgang til det økonomiske sikkerhedsnet som lønmodtagere.

Se indlægget her