Videre til indhold

Hvornår er varemærker forvekslelige?

Det er vigtigt, at du som selvstændig erhvervsdrivende er opmærksom på, om dit forretningskendetegn kan udgøre en varemærkeretlig krænkelse. En overtrædelse af varemærkeloven kan få store økonomiske konsekvenser, og du bør derfor altid være bekendt med udstrækningen af den varemærkeretlige beskyttelse. 

Publiceret: 08. december 2025

Konkret vurdering fra sag til sag 

Mange lovregler har klare retningslinjer for, hvad der er forbudt.  Helt så nemt er det ikke indenfor varemærkeretten, da vurderingen af, hvorvidt et varemærke forbryder sig på et andet, afhænger af en konkret, og til tider meget abstrakt, juridisk vurdering. Af samme grund er det måske også de færreste erhvervsdrivende, der ved, hvornår deres forretningskendetegn udgør en varemærkeretlig krænkelse. 

 

Betingelser for forvekslelighed 

Som hovedregel er to varemærker forvekslelige, når følgende betingelser er opfyldt: 

  1. Varemærkerne skal være identiske eller ligne hinanden - lighed mellem mærker.
  2. Varemærkerne skal angå de samme produkter – lighed mellem varer/tjenesteydelser. 

To varemærker kan altså godt ligne hinanden til forveksling, men hvis de bruges til at sælge vidt forskellige varer, er der som udgangspunkt ikke et problem. Omvendt er det selvsagt ikke noget problem, at flere aktører sælger de samme produkter, hvis deres varemærker ikke ligner hinanden. 

 

Lighed mellem mærker 

Ved vurdering af hvorvidt to varemærker er forvekslelige, skal der foretages en helhedsbedømmelse, hvori en række relevante faktorer skal inddrages. 

I helhedsbedømmelsen ses derpå, hvordan den relevante kundekreds vil opfatte mærkerne ud fra et princip om, at mærkerne sjældent kan sammenholdes side om side (det udviskede erindringsbillede). To varemærker kan derfor være forvekslelige, også selvom mindre forskelle mellem disse vil være tydelige, hvis de blev set samtidig og side om side. 

Overordnet ses derpå følgende elementer, når det skal vurderes, om to varemærker ligner hinanden til forveksling: 

  • Det synsmæssige indtryk - varemærkernes udseende
  • Det lydlige indtryk - varemærkernes udtale
  • Det begrebsmæssige indtryk - de associationer som varemærkerne giver 

Oftest tillægges varemærkernes synsmæssige indtryk afgørende vægt, men vurderingen er flydende, hvorfor to varemærker godt kan sameksistere, selvom de måske lyder ens og visuelt har mange lighedstræk, så længe mærkerne har vidt forskellige begrebsmæssig betydning. 
 
Et godt eksempel på dette er vurderingen af, hvorvidt ROCKET er forveksleligt med POCKET. Her vil man ikke sige, at mærkerne er forvekslelige, selvom de ligner hinanden og udtales på næsten samme måde, da mærkerne betydningsmæssigt er vidt forskellige. 

 

Lighed mellem produkter 

Sammenfald af varer og tjenesteydelser foreligger, når to virksomheder sælger og markedsfører produkter, der enten er identiske, eller som er beslægtet i så høj grad, at de anses for at være beslægtede. 

 

Sådan undersøger du, om to varemærker ligner hinanden 

Er du i tvivl om, hvorvidt to varemærker ligner hinanden, skal du starte med at se på, om mærkerne visuelt, lydligt og betydningsmæssigt har så mange lighedstræk, at den gennemsnitlige forbruger for de pågældende produkter vil kunne forveksle de to varemærker. 
 
Herefter skal du se på, om varemærkerne anvendes for salg og markedsføring af de samme eller beslægtede produkter, da to varemærker – som altovervejende udgangspunkt - faktisk godt kan sameksistere, hvis varemærkerne anvendes inden for to vidt forskellige brancher. 

 

Artiklen er udarbejdet af vores samarbejdspartner Selskabsadvokaterne.

Hjælp os til at blive bedre

Fandt du det, du søgte?