Lynkursus i klageskrivning
Har du fået en afgørelse fra en offentlig myndighed, som du ikke er tilfreds med, kan du klage over kommunens afgørelse. Du får her nogle gode råd til, hvordan du skal gribe det an, hvis du selv ønsker at prøve kræfter med at udforme en klage.
Publiceret: 08. december 2025
De følgende råd fokuserer primært på klager over offentlige myndigheder, men kan også bruges i andre typer af klager.
- Skriv altid meget klart og kort, hvad du vil med klagen. Vil du have erstatning, en bestemt afgørelse, at sagen genbehandles eller noget helt fjerde. Det skal være glasklart – og gerne stå som det første i klagen. Det hjælper ikke at skrive, at du ikke er tilfreds med afgørelsen og vil have retfærdighed.
- Hold dig til din egen sag. Mange klager, fordi de tænker: ”andre skal ikke opleve det samme som mig”, og det kan også være et godt og fornuftigt synspunkt. Men i den konkrete klage, er det DIN sag og kun DIN sag, der behandles. Så din klage skal handle om det, som DU konkret har været udsat for, og ikke hvad du i øvrigt synes, at myndigheden eller modparten har gjort forkert. Hvis du får ret i din klage, kan det meget vel være, at mange andre i samme situation får glæde af sagen, men det vil så være en sidegevinst.
- Skriv altid i et ordentligt og rimeligt sprog. Det kan godt være, at du er blevet uretfærdigt behandlet og har brug for at komme ud med aggressioner, men det hjælper sjældent i en klage. Der kommer ofte mere ud af en fornuftig og saglig klage end et raserianfald.
- Hold dig til sagen. Skriv så præcist og objektivt som muligt. Selvfølgelig skal sagen ses fra din side, men du skal holde dig til sagen. Lad være med at skrive, at nu har du betalt skat hele livet, og så forventer du også at kunne få en bedre behandling. Alle skal selvfølgelig have en ordentlig og fair behandling hos myndighederne, men det skal de uanset, om de har betalt skat et helt eller halvt liv.
- Giv gerne din fremstilling af, hvad du mener, der er sket i sagen. Hvordan er sagen forløbet, hvilke breve er sendt, hvilke handlinger er foretaget, hvem har sagt hvad og hvornår? Vær så præcis som mulig og helst med datoer, og skriv det gerne i en tidsmæssig kronologisk rækkefølge.
- Hvad støtter du din klage på? Har du fundet lovgivning eller andet, som du mener, giver dig ret?
- Vedlæg gerne de bilag eller andre ting, som du har. Så er du sikker på, at der ikke mangler noget, når sagen skal behandles.
Rådene kan forhåbentlig hjælpe dig godt på vej, hvis du ønsker at klage over en afgørelse.
Har du spørgsmål, brug for gode råd til udarbejdelse af hele klagesagen eller ønsker hjælp til at udforme klagen, så bør du kontakte en advokat eller en anden specialiseret rådgiver.
Artiklen er udarbejdet af vores samarbejdspartner Selskabsadvokaterne.