Videre til indhold

7 gode råd, hvis du har en sag mod det offentlige

Få 7 konkrete råd om aktindsigt, klagemuligheder og dine rettigheder, så du står stærkere i processen.

Publiceret: 08. december 2025

Har du en sag mod det offentlige, kan du i mange tilfælde komme langt ved selv at håndtere sagen. Du får her 7 gode råd, som kan hjælpe dig godt på vej: 

  • Du bør altid bede om aktindsigt i hele din sag. Henvis til forvaltningslovens § 9, der giver dig som part i en sag en ekstra god aktindsigt og ikke ”bare” den almindelige aktindsigt, som alle kan få efter offentlighedsloven. Det kan godt være, at du tror, at du har set alt materiale i sagen, men nogle gange viser en aktindsigt, at der er mere materiale, end du vidste.
  • Du skal have været hørt i afgørelsen. Husk, at forvaltningen skal have forelagt dig oplysningerne i sagen, inden der bliver truffet afgørelse. Hvis dette ikke er gjort, så medfører det meget ofte, at afgørelsen er ugyldig.
  • Du har under sagens behandling altid ret til at få hjælp, bistand og rådgivning fra andre. Det kan være en advokat, men det kan også være en god ven, kollega, ægtefælle, fagforening eller andre, som du har tillid til – eller som det bare er rart at have med, så der er ”flere øjne og ører”, når du efter et møde skal huske, hvad der skete.
  • Du skal huske at tjekke, om afgørelsen, som du har modtaget fra myndigheden, overholder kravene til en begrundelse. Kravene er bl.a., at der skal være en redegørelse for, hvilket faktisk materiale (beviser), der er lagt vægt på i sagen, og der skal være en henvisning til, hvilken lovgivning der er anvendt. Dette kan give en bedre forståelse for afgørelsen. Enten vil du kunne forstå, hvorfor afgørelsen er rigtig, eller du vil kunne se, hvad der er forkert, og som skal indgå i en klage.
  • Du bør spørge, om forvaltningen kan hjælpe dig med en ”næstbedste” løsning, hvis du ikke lige kan få det, som du ønsker. Forvaltningsmyndigheder har nemlig vejledningspligt og skal hjælpe dig godt på vej.
  • Du skal være opmærksom på dine klagemuligheder. I rigtig mange sager vil der være en klagemulighed. Denne skal automatisk fremgå af forvaltningens afgørelse (”klagevejledning”), hvis den ikke gør, så spørg om klagemuligheder.
  • Du bør kontakte en advokat, hvis der ikke er klagemuligheder, eller hvis du overvejer at gå til domstolene eller ombudsmanden, da dette kan være svært at vurdere og håndtere selv. 

De 7 råd har forhåbentlig klædt dig godt på til at håndtere en sag mod det offentlige, men skulle du have brug for yderligere rådgivning, bør du kontakte en advokat eller en anden rådgiver med speciale i forvaltningsret. 

 

Artiklen er udarbejdet af vores samarbejdspartner Selskabsadvokaterne.

Hjælp os til at blive bedre

Fandt du det, du søgte?