Hvor lang tid må kommunen være om at behandle en sag?
Der er ingen faste regler, men sager skal behandles hurtigst muligt, og borgeren skal informeres ved forsinkelser.
Der gælder ikke nogen generelle regler for sagsbehandlingstiden i det offentlige. En kommune eller statslig myndighed kan derfor i princippet være flere år om sagsbehandling. Dog er der ikke helt frit slag.
Ombudsmanden har i en lang række sager fastlagt, at det følger af god forvaltningskik, at myndigheder bør behandle sager så hurtigt som muligt, og at myndigheder skal prioritere sager, så vigtige sager behandles hurtigere end mindre vigtige sager.
Vigtige sager er f.eks. sager, hvor personer er i en særlig presset situation, f.eks. pga. sygdom, økonomiske problemer el.lign. Men der er ikke sat konkrete mål på, hvor længe sagsbehandlingstiden i sådanne sager så må være.
Dernæst har Ombudsmanden udtalt, at myndigheder skal orientere borgere om, hvor lang tid sagerne vil vare. Hvis sager varer længere tid end en måned, skal myndigheden orientere om dette.
På nogle områder skal myndigheder offentliggøre, hvor lang tid sager forventes normalt at være under behandling. Hvis dette viser sig i konkrete sager ikke at holde stik, så skal borgerne orienteres. Og hvis sagerne i en periode generelt ikke kan behandles inden for disse mål, så skal målene justeres.
I helt ekstraordinære situationer tager sager så mange år, at myndighederne bliver erstatningsansvarlige over for borgerne. Der skal rigtig meget til. Og helt slemt bliver det, hvis det kan dokumenteres, at sagsbehandlingstiden med vilje et blevet ekstra lang, f.eks. hvis bestemte borgere er ”lagt på is”, eller fordi sager er ”politisk følsomme”.
Artiklen er udarbejdet af vores samarbejdspartner Selskabsadvokaterne.