Videre til indhold

Slettefrister for billeder af personer på Facebook

Husk at fastsætte slettefrister, hvis du deler billeder af personer på din virksomheds Facebookside. Rigtig mange virksomheder og offentlige myndigheder anvender Facebook til et eller flere formål.

Publiceret: 08. december 2025

Ofte anvendes en Facebookside til at lægge forskellige billeder op,  den persongruppe, der kan tilgå siden, har mulighed for at se de pågældende billeder. Datatilsynet har i en afgørelse udtalt alvorlig kritik af en virksomheds offentliggørelse af billeder på virksomhedens Facebookside. Samtidig udstedte tilsynet et påbud til virksomheden om at fastsætte en sletteregel på maksimalt 60 dage for billeder, der fremover offentliggøres på virksomhedens Facebookside. 

Deler du billeder af personer på din virksomheds Facebookside, skal du derfor huske at fastsætte slettefrister for, hvornår billederne bliver slettet igen. Derudover er det vigtigt, at du overvejer, om der skal indhentes samtykke, og at du i givet fald indhenter samtykke korrekt. 

Du kan i det følgende læse mere om den konkrete sag, og hvad du bør være opmærksom på, hvis du deler billeder af personer på din virksomheds sociale medier. 

 

Offentliggørelse af billeder på en privat virksomheds Facebookside 

Det fremgår af Datatilsynets nyhed om afgørelsen, at tilsynet besluttede sig for at undersøge offentliggørelsen af billeder på en privat virksomheds Facebookside. Det fremgår endvidere, at undersøgelsen blev iværksat på baggrund af en forudgående henvendelse til Datatilsynet.   

 

Knap 500.000 billeder fremgik af virksomhedens Facebookside 

På den pågældende virksomheds Facebookside lå der et omfattende antal billeder (knap 500.000) – hovedsageligt af børn og unge. Billederne var fra 2013 og frem, og mange af dem var taget til fester og lignende arrangementer primært ved brug af et selfiekamera. 

 

Ikke tilstrækkeligt samtykke og manglende slettefrist 

Datatilsynet var af den opfattelse, at det samtykke, personerne på billederne havde givet, ikke i tilstrækkelig grad levede op til kravene i databeskyttelsesforordningen om, at et samtykke skal være informeret, specifikt og frivilligt. 

Derudover mente Datatilsynet også, at virksomheden havde tilsidesat reglerne om opbevaringsbegrænsning, fordi de ikke havde fastsat en konkret slettefrist – det vil sige en frist for, hvornår de pågældende billeder blev slettet igen fra Facebooksiden. 

 

Virksomheden blev pålagt at fastsætte en slettefrist 

Når der fastsættes slettefrister, skal der ifølge tilsynet tages hensyn til de afbillede personer og den særlige beskyttelse, som børn og unge har efter databeskyttelsesreglerne. 

På den baggrund meddelte datatilsynet – sammen med kritikken – også virksomheden et påbud om at fastsætte en generel slettefrist på maksimalt 60 dage for billeder, som fremover offentliggøres på virksomhedens Facebookside. 


Det viser Datatilsynets afgørelse 
 

Afgørelsen viser meget tydeligt, at det er vigtigt, at du som virksomhedsejer forholder dig til, hvor længe oplysningerne opbevares på det sociale medier samt fastsætter konkrete frister for sletning af indholdet. 

Derudover understreger afgørelsen også vigtigheden af, at et samtykke indhentes korrekt. 

Som altid, er det vigtigt, at dine overvejelser og fastsatte regler nedskrives, så din virksomhed efterfølgende kan dokumentere de fastlagte slettefrister. 

Vi anbefaler også, at du altid foretager en risikovurdering, når du anvender diverse platforme, herunder Facebook, til behandling af personoplysninger. 

 

Artiklen er udarbejdet af vores samarbejdspartner Selskabsadvokaterne.

Hjælp os til at blive bedre

Fandt du det, du søgte?