Anmeldelse af arbejdsskader
Hvis ulykken er ude, og der sker personskade under arbejdet, er det vigtigt, at fristerne for anmeldelse overholdes.
Publiceret: 04. december 2025
Det siger lov om arbejdsskadeforsikring:
- Du skal som arbejdsgiver senest 14 dage efter første fraværsdag anmelde en ulykke, hvis ulykken har medført fravær fra tilskadekomnes sædvanlige arbejde ud over tilskadekomstdagen.
- Du skal som arbejdsgiver senest 14 dage efter tilskadekomstdagen anmelde en ulykke, der ikke har medført fravær, hvis ulykken må antages at kunne begrunde krav på ydelser efter § 11 i arbejdsskadesikringsloven.
- For erhvervssygdomme, regnes anmeldelsesfristerne fra det tidspunkt, hvor den anmeldelsespligtige har fået kendskab til, at sygdommen må antages at være erhvervsbetinget.
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring skal inden 48 timer underrettes om dødsfald, der kan være forårsaget af en arbejdsskade, herunder ethvert dødsfald indtruffet på en arbejdsplads.
Det er arbejdsgiver, der har pligten til at anmelde arbejdsulykker.
Hvis du som selvstændig selv er kommet til skade, så husk også at anmelde skaden til din ulykkesforsikring. Uanset om du har ulykkesforsikringen i det samme forsikringsselskab som arbejdsskadeforsikringen, sker der ikke sambehandling af skadessagerne, og det er derfor nødvendigt med en særskilt anmeldelse under ulykkesforsikringen.