Derfor skal du huske salgs- og leveringsbetingelserne
Husker du salgs- og leveringsbetingelserne, når du sælger varer til dine kunder? Naturligt er prisen det mest centrale vilkår, når du sælger en vare, men det er ikke det eneste, du bør tage højde for. Det er mindst lige så vigtigt at få afklaret leveringstid- og sted, om der skal gives garanti for de varer, der sælges, hvad der sker, hvis der skulle vise sig fejl og mangler ved det solgte, og hvordan ansvaret kan begrænses.
Mange tvister og retssager kan undgås, hvis parterne på forhånd har aftalt deres samhandelsbetingelser, og spillereglerne for handlen således ligger fast og er klare.
Salgs- og leveringsbetingelser regulerer alle forhold, som kommer i betragtning, når der sker samhandel mellem to parter.
Særlige fokuspunkter
Inden du går i gang med at udarbejde salgs- og leveringsbetingelser, er det vigtigt først at overveje nogle helt grundlæggende ting, der så at sige sætter rammerne for dine salgs- og leveringsbetingelser. Som en del af denne øvelse kan du stille dig selv følgende spørgsmål:
- Sælger jeg udelukkende til private, eller sælger jeg både til virksomheder og private?
- Sælger jeg via nettet/nethandel?
- Skal jeg give garanti på de produkter, jeg sælger, og hvor længe skal denne garanti i givet fald vare?
- Hvordan skal der reklameres over eventuelle mangler, og hvor hurtigt skal der reklameres?
- Hvordan skal levering foregå, og hvornår skal risikoen for varerne overgå til kunden?
- Hvordan skal jeg begrænse mit ansvar (f.eks. skal jeg ikke hæfte for indirekte tab, og skal jeg alene kunne blive ansvarlig for et samlet beløb svarende til prisen på den pågældende vare)?
Der er naturligvis flere overvejelser, du kan gøre dig, men det vigtigste er, at de salgs- og leveringsbetingelser, du udarbejder, passer til din virksomhed og de produkter, du sælger.
Vedtagelse af salgs- og leveringsbetingelser
Vedtagelse af salgs- og leveringsbetingelser giver ikke sjældent anledning til problemer mellem parterne. Derfor er det vigtigt i forbindelse med brugen af salgs- og leveringsbetingelser, at du sikrer dig, at disse faktisk også vedtages mellem dig og køber.
For at salgs- og leveringsbetingelser kan anses for vedtaget, kræver det som udgangspunkt, at disse er accepteret af den anden part.
Du bør derfor altid sørge for at gøre køber opmærksom på dine salgs- og leveringsbetingelser. For at sikre dig, at salgs- og leveringsbetingelserne anses for vedtaget mellem parterne, anbefaler vi, at betingelserne udleveres og at du samtidig sikrer dig dokumentation for, at betingelserne er modtaget af kunden, forud for at I indgår en endelig aftale. Dette kan du blandt andet gøre ved at vedhæfte betingelserne det tilbud, som du sender til kunden, herudover bør du også tydeligt henvise til vilkårene i tilbuddet, eventuelt i bunden af tilbuddet. Derudover er det også en god idé at gøre betingelserne tilgængelige på din virksomheds hjemmeside.
Husk dit forsikringsselskab
I forbindelse med udarbejdelsen af salgs- og leveringsbetingelser bør du sikre dig, at disse godkendes af din virksomheds forsikringsselskab. Hvis ikke betingelserne er godkendt af forsikringsselskabet, risikerer du, at forsikringsselskabet ikke ønsker at dække et bestemt forhold i betingelserne.
Ovennævnte gælder også, hvis du har salgs- og leveringsbetingelser, som du allerede benytter, men endnu ikke har fået godkendt, eller hvis du ændrer i dine allerede godkendte salgs- og leveringsbetingelser.
Løbende tilretning
I takt med at din virksomhed udvikler sig, og der kommer nye produkter og aktiviteter til, er det en god idé løbende at revurdere salgs- og leveringsbetingelserne med henblik på at sikre, at disse fortsat svarer til din virksomheds aktiviteter samt yder din virksomhed den ønskede beskyttelse.
Ved eventuelle tilretninger er det, som nævnt ovenfor, vigtigt, at de nye betingelser godkendes hos din virksomheds forsikringsselskab.
Indkøbsbetingelser
Ligesom salgs- og leveringsbetingelser, der gælder i forbindelse med din virksomheds salg af varer, kan du også udarbejde vilkår, der regulerer indkøb af varer fra dine leverandører – såkaldte indkøbsbetingelser.
Sådanne indkøbsbetingelser følger i vidt omfang de samme overvejelser, som gør sig gældende i forbindelse med salgs- og leveringsbetingelser og kan – afhængig af din virksomheds aktivitet – være relevante at overveje i forbindelse med din virksomheds indkøb.
Artiklen er udarbejdet af vores samarbejdspartner Selskabsadvokaterne.