Videre til indhold

Udgifter til virksomhedsopstart

I forbindelse med opstarten af virksomheden skal der påregnes en del udgifter. Det gælder f.eks. udgifter til advokat, revisor, markedsundersøgelser, udstyr, husleje, telefoner, løn og reklame mv. De momsmæssige og skattemæssige fradragsmuligheder for udgifter i forbindelse med opstarten er beskrevet nedenfor.

Skat

Der vil kunne fås fradrag for udgifter til udstyr, husleje, telefoner, løn og reklame mv. Husleje, telefon, løn og reklame skal have karakter af driftsudgifter, som det har været nødvendigt at afholde, inden virksomheden starter. De udgifter der har været afholdt inden for de seneste 6 måneder før virksomhedens start, kan normalt fradrages.

Hovedreglen for skattemæssige fradrag er uanset, om der er tale om opstart, at udgiften skal være afholdt for at erhverve, sikre eller vedligeholde indkomsten.

Udgifter der kan henføres til aktiver i afskrivningslovens forstand fradrages ikke straks, men afskrives over flere år. Sådanne aktiver formodes at have mere end ét leveår.

Nedenfor er anført nogle eksempler på afskrivninger:

Eksempel    

Årlig %
Maskiner, biler og skibe mv. 25 %
Bygninger og installationer   3 %
Goodwill   1/7 pr. år

 

Udgifter til forsøg og forskning:

Udgifter i udviklingsfasen, herunder eventuelle udgifter til forsøg og forskning/udvikling, som er udført hos andre, samt udgifter til f.eks. køb af en patentret, kan fradrages. Disse udgifter kan skattemæssigt fradrages, selv om de er afholdt mere end 6 måneder før virksomhedens opstart.

Det kan vælges at fradrage udgiften fuldt ud i opstartsåret. Udgifter til forsøg og forskning kan i visse tilfælde fradrages inden virksomhedens opstart. Iværksætteren kan også vælge at afskrive udgifterne over en 5 års periode, som løber fra og med det indkomstår, hvor virksomheden startes.

Det anbefales at søge professionel rådgivning for at få klarlagt de mest fordelagtige muligheder.

Moms

Som udgangspunkt har momspligtige virksomheder fuld momsfradragsret for udgifter, der bruges til den momspligtige aktivitet. Momsen skal fremgå af leverandørens faktura.

Hvis udgiften anvendes til både momspligtige og til momsfrie formål eller til formål, som ikke vedrører virksomheden, er der tale om en delvis fradragsret.

Fradragsretten indtræder på det tidspunkt, hvor sælgers moms forfalder til betaling. Det vil sige, at varen ikke behøver at være betalt, før der momsmæssigt kan foretages fradrag for den.

Virksomheden kan som udgangspunkt ikke foretage fradrag for følgende udgifter:

  • Kost til virksomhedens indehaver og personale.
  • Anskaffelse og drift af bolig for virksomhedens indehaver og personale.
  • Naturalieaflønning af virksomhedens ansatte.
  • Anskaffelse og drift af vuggestuer, børnehaver, fritidshjem, feriehjem, sommerhuse og lign. for virksomhedens personale.
  • Anskaffelse og drift af personkøretøjer (hvidpladebiler),

Vedrørende restaurationsydelser er der 25 pct. fradrag af momsbeløbet, såfremt udgiften er af streng erhvervsmæssig karakter.

Har du brug for hjælp?

Som medlem af Ase kan du få sparring om regnskab, revision og bogføring gennem Azets hotline. 

Kontakt Azets på tlf. 70 23 22 32 eller læs mere på www.azets.com