Betaling i enterpriseforhold
Når man som bygherre – professionel eller privat – har købt en ydelse hos en entreprenør, skal man også betale for den. Betaling kan ske efter følgende tre muligheder: 1) En fast pris aftalt på forhånd 2) Regningsarbejde hvilket betyder betaling i henhold til den tid og de materialer, der er brugt på arbejdet 3) En kombination af fast pris og en variabel pris i form af indeksering eller regningsarbejde. Det kan være en fordel for dig som bygherre, at der aftales en fast pris for arbejdet, så prisen for det ønskede arbejde er kendt på forhånd.
Betalingsaftalen
Udgangspunktet i entrepriseforhold er, at der er aftalefrihed mellem parterne, så længe der ses bort fra aftaler i forbrugerforhold, som indeholder regler til fordel for forbrugeren, der ikke kan afviges fra. Denne artikel forholder sig alene til aftaler mellem erhvervsdrivende.
Ved aftaler mellem erhvervsdrivende er parterne frie til at forhandle om betalingsforpligtelser og udforme disse, som de ønsker. Hvordan betaling skal ske, er derfor som regel bestemt i entrepriseaftalen.
Betalingsaftalen kan have mange udformninger. AB 18 indeholder betalingsbestemmelser, som kan anvendes i sin rene form eller med fravigelser.
I AB 18 anvendes betalingsformerne aconto-fakturering eller betaling efter en betalingsplan.
Aconto-fakturering
Efter AB 18 § 36 har entreprenøren ret til betaling fra bygherren to gange hver måned for udførte arbejder og materialer, der er leveret på byggepladsen. Dette kaldes også aconto-fakturering. Bestemmelsen kan fraviges, så entreprenøren eksempelvis alene har ret til betaling én gang om måneden, hvilket hyppigt sker ved offentlige bygherrer.
Entreprenøren kan dog have en interesse i hyppige faktureringer for at øge sin egen likviditet og samtidig mindske risikoen for, at bygherren ikke kan betale, når regningen fremsendes.
Entreprenøren kan også kræve betaling for materialer mv., som er købt af entreprenøren, men endnu ikke leveret på byggepladsen. Dette kan eksempelvis være relevant i tilfælde, hvor der anvendes præfabrikerede komponenter i byggeriet. Bygherren kan for denne betaling kræve sikkerhedsstillelse for kontraktmæssig levering.
Det er som udgangspunkt entreprenøren selv der opgør, hvor meget arbejde, der er udført. Opgørelsen kan ske på baggrund af aftalte delpriser eller på grundlag af en vurdering af den procentvise færdiggørelse af arbejdet. Entreprenøren skal kunne dokumentere sin opgørelse.
Det hænder, at bygherren eller dennes tekniske rådgiver er uenige i entreprenørens opgørelse. I så fald kan bygherren ikke nægte at betale alt (forudsat at der rent faktisk er udført arbejde), men må betale den del af beløbet, som bygherren ikke er uenig i at skylde. Hvis parterne ikke kan blive enige, kan der iværksættes syn og skøn eller en hurtig afgørelse, for at få tvisten afgjort. Begge skridt sker via Voldgiftsnævnet for Bygge- & Anlægsvirksomhed.
Betalingsplaner
Alternativet til acontobetaling én eller to gange om måneden for udført arbejde, er betaling efter en betalingsplan. AB 18 § 36, stk. 3, anfører, at betalingsplanen bør følge den aftalte hovedtidsplan og fastsætte, hvornår eller ved hvilke stadier entreprisesummen skal betales. Entreprenøren skal fremsætte anmodning om betaling overfor bygherren og har dermed ret til betaling til de aftalte tidspunkter, hvis arbejdet er udført.
Det er værd at holde sig for øje, at betalingsplan-modellen ikke indeholder mulighed for acontobetaling for udført arbejde, og at entreprenøren derfor først får betaling, efterhånden som de definerede arbejder/stadier i betalingsplanen færdiggøres. Selvom der kun måtte mangle en lille smule af arbejdet, får entreprenøren ikke betaling for den pågældende rate i betalingsplanen, før samtlige af arbejderne knyttet til raten er udført.
Betalingsplanen bør være afbalanceret, så den sikrer entreprenøren betaling i takt med byggeriets færdiggørelse, sådan at der ikke sker betaling for mere eller mindre arbejde og materialer, end entreprenøren faktisk har præsteret.
I praksis er betaling på grundlag af aconto begæringer det normale, da betaling efter en betalingsplan kun kommer på tale, hvis det er aftalt mellem parterne.
Forfaldstid
Når entreprenøren kræver betaling, skal bygherren betale senest 15 arbejdsdage efter modtagelsen af kravet, jf. AB 18 § 37, stk. 1.
Også i tilfælde, hvor der ikke er aftalt AB 18, eller i øvrigt taget stilling til betalingsspørgsmålet, antages det, at en entreprenør er berettiget til at kræve entreprisesummen udbetalt i rater.
Betaling for ekstraarbejder
Af AB 18 § 36, stk. 4, fremgår det, at hvis der ikke er aftalt et betalingstidspunkt for et ekstraarbejde, kan entreprenøren kræve betaling efter reglen om aconto fakturering. Entreprenøren skal fremsætte sit betalingskrav inden rimelig tid efter, at ekstraarbejdet er udført.
Tilbagehold i betalinger
Hvis bygherren med rette har reklameret over mangler, der er konstateret ved afleveringen, kan bygherren tilbageholde et rimeligt beløb til sikkerhed for afhjælpning af manglerne, indtil manglerne er afhjulpet, jf. AB 18 § 36, stk. 10.
En bygherre kan dog også tilbageholde undervejs i byggeriet, hvis entreprenøren kræver fuld betaling for mangelfulde eller ufærdige ydelser.
Det beløb, der tilbageholdes, skal stå i forhold til manglernes omfang og de forventede udbedringsomkostninger, hvis entreprenøren ikke afhjælper manglerne.
Når manglerne er afhjulpet, skal bygherren udbetale det tilbageholdte beløb snarest muligt.
Entreprenørens slutopgørelse
Entreprenørens slutopgørelse er den sidste og afsluttende betalingsbegæring fra entreprenøren til bygherren, der fremsendes efter afleveringen.
Det følger af AB 18 § 36, stk. 5, at entreprenøren ikke kan komme med yderligere krav, hverken for kontraktarbejder eller ekstraarbejder, når bygherren har modtaget slutopgørelsen, medmindre entreprenøren har taget konkret forbehold herom i slutopgørelsen.
Slutopgørelsen skal sendes til bygherren senest 25 arbejdsdage efter afleveringen. Ved hovedentreprise er fristen 35 arbejdsdage, og ved anlægsarbejder, der ikke udføres i tilslutning til byggearbejder, er fristen 60 arbejdsdage.
Bygherrens betalingsfrist er den samme, som ellers er aftalt mellem parterne, dvs. som udgangspunkt 15 arbejdsdage, hvis AB 18 er aftalt.
Hvis bygherren har indsigelser mod slutopgørelsen, skal bygherren rettidigt betale den del af entreprenørens krav, som bygherren er enig i at skylde.
Artiklen er udarbejdet af vores samarbejdspartner Selskabsadvokaterne.