Hvordan starter jeg virksomhed?

Det hele begynder med den gode idé og drømmen om selv at bestemme over din tid og dit arbejde. Derefter skal du have styr på nogle forskellige formaliteter. Læs mere nedenfor om, hvad der er vigtigst at sørge for, før du starter egen virksomhed.

Få det store overblik

Det kan virke overvældende med alt det, man skal huske, når man skal starte en virksomhed, men som med så meget andet gælder det, at det er vigtigt at have en plan. Og en tjekliste over, hvad man skal huske. Når du skal starte en virksomhed, skal du huske følgende:

  • En god idé
  • Forretningsplan
  • Navn
  • Virksomhedsform
  • CVR-nummer
  • Skat og moms
  • Budget og regnskab
  • Relevante forsikringer
  • Betaling / fakturering

En god idé

Før du siger din faste stilling op for at hellige dig livet som selvstændig med egen virksomhed, bør du teste din idé til din virksomhed på familie og venner. På den måde sikrer du dig, at I er flere, der synes, idéen er god, hvilket kan være med til at indikere, om din virksomhed har potentiale eller ej.

Forretningsplan

En forretningsplan er en oversigt over, hvordan du har tænkt dig at udvikle og drive din virksomhed nu og nogle år frem. Den hjælper med at strukturere dine tanker omkring virksomheden, indsamler relevant information om potentielle kunder og konkurrenter, gør dig skarpere i de beslutninger, du kommer til at stå overfor, og så signalerer den over for vigtige interessenter, at du er seriøs omkring virksomheden.

Læs om hvordan du laver en forretningsplan

navn

Det er vigtigt at finde et godt navn til din virksomhed. Navnet bør være let at huske og stave til, og det må også gerne relatere sig til den branche, du er indenfor. Der er dog ingen formelle krav til virksomhedsnavne – du må bare ikke vælge et, som allerede er i brug.

Når du har besluttet dig for navnet på din virksomhed, kan du tjekke, om domænenavnet er ledigt og købe det, før andre gør. Overvej også at få lavet et logo – på den måde får din virksomhed også en visuel identitet.

Sådan finder du det rigtige navn til din virksomhed

  • Er det internationalt – særlig vigtigt, hvis du gerne vil udvide virksomheden til andre lande end Danmark
  • Lyder det godt, når du udtaler navnet?
  • Hvordan fungerer det på nettet? Prøv at søge på navnet på Google, og se, hvad der dukker op med samme navn
  • Sørg for at sikre domænenavnet, når du finder det rigtige navn til din virksomhed
virksomhedsform

Når navnet på din virksomhed er på plads, skal du vælge, hvilken virksomhedsform, du foretrækker – og hvilken, der passer bedst til din virksomhed. Der findes flere forskellige typer virksomheder, og du kan læse mere om, hvilken en du bør vælge, her.

Læs mere om hvilken en virksomhedsform du bør vælge

cvr-nummer

Hvis du driver virksomhed på hobbyplan og tjener under 50.000 kr. om året, behøver du ikke et CVR-nummer, men hvis du har planer om at leve af din virksomhed, skal du have et CVR-nummer.

Det er muligt at oprette et PMV selskab til sin hobby, så du har et CVR.nummer. 

Et CVR-nummer er en form for identifikation hos myndighederne og din dokumentation for, at din virksomhed er registreret. Det giver dig mulighed for at kunne fakturere, åbne en erhvervskonto, lave en virksomhedsforsikring, og så er det med til at give information om kunder inden for et bestemt område eller en bestemt industri.

skat og moms

Alt efter, hvilken virksomhedsform, du vælger, er der forskellige skatteregler, der skal følges. Som virksomhedsejer kan du få fradrag for en lang række udgifter.

Hvis din virksomhed omsætter for mere end 50.000 kr. om året, skal du momsregistreres. Alt efter virksomhedsform betaler du skat en eller flere gange om året.

Læs mere om moms på Ivæksts hjemmeside

budget og regnskab

Det er ikke sikkert, at tal og regnskaber hører til blandt dine spidskompetencer, men det er alligevel meget vigtigt at have styr på budgettet, når du starter virksomhed. På den måde får du en grundlæggende forståelse af, hvordan du bedst sikrer ind- og udbetalinger i virksomheden, hvor meget du skal omsætte for, for at kunne udbetale dig selv løn mv.

Du kan selv stå for budget og regnskab, eller du kan udlicitere opgaven. Men laves, det skal den. Som medlem af Ase Selvstændig kan du få gratis rådgivning om at starte virksomhed, og vi kan hjælpe dig med at lave budgetter. Vi hjælper dig godt på vej.

relevante forsikringer

Når du starter din egen virksomhed, skal du også have en eller flere forsikringer. Det er forskelligt fra virksomhed til virksomhed, hvilken forsikring der dækker dine behov. Har du brug for en arbejdsforsikring, en brandforsikring eller en ulykke- og sygdomsforsikring? Eller dem alle sammen? Det afhænger bl.a. af branche og virksomhedstype.

Du kan læse mere om valg af forsikringer her

betaling og fakturering

Når du har en virksomhed, har du forhåbentlig også kunder. Og de skal betale for de varer eller ydelser, du sælger. Hvordan de betaler, afhænger af, hvilken type virksomhed du har, og hvad du sælger.

Sælger du varer i en fysisk butik eller webshop, er det altid en god idé, at dine kunder kan betale med de mest almindelige betalingskort som Dankort, Visa-kort og MasterCard. Det kræver en kortterminal, som fås i flere forskellige varianter. En indløsningsaftale, f.eks. med Nets eller Mobilepay, er også værd at overveje.

Sælger du ydelser, vil det typisk være nok for dig at sende en faktura til dine kunder. Du kan selv lave fakturaen i et tekstdokument eller regneark, eller du kan bruge en af de efterhånden mange online regnskabstjenester. Hvis du har en bogholder eller revisor tilknyttet din virksomhed, kan du også lade ham/hende om at klare betalingen.

endnu ikke medlem?

bliv medlem