Hvordan starter jeg virksomhed?

Det hele begynder med den gode idé og drømmen om selv at bestemme over ens tid og arbejde. Derefter skal man have styr på nogle forskellige formaliteter. Læs mere nedenfor om, hvad der er vigtigst at sørge for, før man starter egen virksomhed.

Få det store overblik

Når man starter en virksomhed, kan det virke overvældende med alt det, man skal huske. Det er derfor vigtigt at have et plan og tjekliste over, hvad der skal være styr på. Når man skal starte en virksomhed, skal man som minimum huske følgende:

  • En god idé
  • Forretningsplan
  • Navn
  • Virksomhedsform
  • CVR-nummer
  • Skat og moms
  • Budget og regnskab
  • Relevante forsikringer
  • Betaling / fakturering

En god idé

Før man helliger sit liv som selvstændig med egen virksomhed, bør afprøve ideen til ens virksomhed på familie og venner. På den måde kan man få bekræftet, hvorvidt idéen er god, hvilket kan være med til at indikere, om virksomheden har potentiale eller ej.

Forretningsplan

En forretningsplan er en oversigt over, hvordan man har tænkt sig at udvikle og drive ens virksomhed – både nu og fremadrettet. Den hjælper med at strukturere ens tanker omkring virksomheden, indsamle relevant information om potentielle kunder og konkurrenter, gør ens beslutninger skarpere, så signalerer den over for vigtige interessenter, at man er seriøs omkring virksomheden.

Læs her om hvordan man laver en forretningsplan.

navn

Det er vigtigt at finde et godt navn til ens virksomhed. Navnet bør være let at huske og stave til, og det må også gerne relatere sig til den relevante branche. Der er dog ingen formelle krav til virksomhedsnavne – man må bare ikke anvende et navn, som allerede er i brug.

Når man har besluttet sig for navnet på ens virksomhed, kan man tjekke, om domænenavnet er ledigt og købe det, før andre gør. Overvej også at få lavet et logo – på den måde får virksomheden også en visuel identitet.

 

Sådan finder du det rigtige navn til din virksomhed

  • Er det internationalt? – særlig vigtigt, hvis man gerne vil udvide virksomheden til andre lande end Danmark
  • Lyder det godt, når man udtaler navnet?
  • Hvordan fungerer det på nettet? Prøv at søge på navnet på Google, og se, hvad der dukker op med samme navn
  • Sørg for at sikre domænenavnet, når man finder det rigtige navn til din virksomhed

 

virksomhedsform

Når navnet på ens virksomhed er på plads, skal man vælge, hvilken virksomhedsform, man foretrækker – og hvilken, der passer bedst til ens virksomhed. Der findes flere forskellige typer virksomheder, og man kan læse mere om, hvilken en man bør vælge, her.

Læs mere om hvilken en virksomhedsform du bør vælge.

cvr-nummer

Hvis man driver virksomhed på hobbyplan og tjener under 50.000,00 kr. om året, behøver man ikke et CVR-nummer. Har man planer om at leve af ens virksomhed, skal man have et CVR-nummer, da indtjeningen formentlig vil være mere end 50.000,00 kr. om året.

Det er muligt at oprette et PMV-selskab til sin hobby, så man har et CVR-nummer.

Et CVR-nummer er en form for identifikation hos myndighederne og dokumentation for, at ens virksomhed er registreret. Det giver mulighed for at kunne fakturere, åbne en erhvervskonto, lave en virksomhedsforsikring, og så giver det information til kunder inden for et bestemt område eller en bestemt industri.

skat og moms

Alt efter, hvilken virksomhedsform, man vælger, er der forskellige skatteregler, der skal følges. Som virksomhedsejer kan man få fradrag for en lang række udgifter.

Hvis ens virksomhed omsætter for mere end 50.000,00 kr. om året, skal virksomheden momsregistreres. Alt efter virksomhedsform betaler man skat en eller flere gange om året.

Læs mere om moms på Ivæksts hjemmeside.

budget og regnskab

Det er ikke sikkert, at tal og regnskaber hører til blandt ens spidskompetencer, men det er alligevel vigtigt at have styr på budgettet, når man starter sin virksomhed. På den måde får man en grundlæggende forståelse af, hvordan man bedst sikrer ind- og udbetalinger i virksomheden og hvor meget man skal omsætte for, før man kan udbetale sig selv løn.

Man kan selv stå for budget og regnskab, eller man kan udlicitere opgaven. Som medlem af Ase Selvstændig kan man få gratis rådgivning om at starte virksomhed, og Ase kan hjælpe med at lave budgetter.

relevante forsikringer

Når man starter virksomhed, skal man også have en eller flere forsikringer. Hvilke forsikringer som dækker ens behov, er forskelligt fra virksomhed til virksomhed. Har man brug for en arbejdsforsikring, en brandforsikring eller en ulykke- og sygdomsforsikring? Eller dem alle sammen? Det afhænger bl.a. af branche og virksomhedstype.

Nærmere om valg af forsikringer kan læses her.

betaling og fakturering

Når man har en virksomhed, har man forhåbentlig også kunder. Det er naturligt, at kunderne skal betale for de varer eller ydelser, som de modtager. Hvordan kunderne betaler, afhænger af, hvilken type virksomhed man har, og hvad man sælger.

Uanset om man sælger varer i en fysisk butik eller webshop, er det altid en god idé, at ens kunder kan betale med de mest almindelige betalingskort såsom Dankort, Visa-kort og MasterCard. Det kræver en kortterminal, som fås i flere forskellige varianter. En indløsningsaftale, f.eks. med Nets eller MobilePay, er også værd at overveje.

Sælger man ydelser, vil det typisk være nok at sende en faktura til kunderne. Man kan selv lave fakturaen i et tekstdokument eller regneark, eller man kan bruge en af de efterhånden mange online regnskabstjenester. Hvis man har en bogholder eller revisor tilknyttet ens virksomhed, kan vedkommende også hjælpe med at klare afregningen.

endnu ikke medlem?

bliv medlem