De to vigtigste ingredienser i en uopfordret ansøgning

06.02.2017

Den uopfordrede jobansøgning handler om to vigtige ting: Hvad virksomheden kan bruge dig til og din timing.

Du har sikkert hørt, at en kortere vej til et job ofte kan være den uopfordrede ansøgning. Der er dog ingen garanti for, at uopfordret kontakt til en ønskevirksomhed giver gevinst.

Men en undersøgelse fra 2016, foretaget af konsulenthuset Ballisager, viser, at arbejdsgivere faktisk kigger i bunken med uopfordrede henvendelser. Rekrutteringsanalysen viste, at 29 procent af de 854 adspurgte virksomheder, ansatte en uopfordret ansøger ved seneste ansættelse*.

Der er altså god grund til at søge uopfordret.

Hvad kan du tilbyde virksomheden
Når du søger et job, tænker du sikkert over, hvordan virksomheden kan give dig værdi i dit arbejdsliv. På samme måde vil arbejdsgiveren også gerne vide, hvad DU kan tilføre af værdi til virksomheden.

Med andre ord skal du "skrive dig ind" i stillingen og vise din klare motivation for at bestride et job i netop den virksomhed.

Undgå at skyde i blinde
Hvis du ikke ved, hvad virksomheden efterspørger hos deres medarbejdere, kan du hurtigt komme til at skyde i blinde. Det er der dog råd for.

Jobindex.dk har et glimrende jobannoncearkiv, hvor du kan finde jobopslag helt tilbage fra 2007. I de historiske jobopslag kan du aflure, hvilke egenskaber, kompetencer og værdier der lægges vægt på i netop de virksomheder, du er interesseret i.

Research på virksomheden er altså vigtig. Ikke bare med henblik på Jobindex' arkiv, men blandt andet også på virksomhedens hjemmeside, i netværk, via LinkedIn og at du i det hele taget opsøger og bruger al tilgængelig viden i forhold til virksomheden.

Timing betyder alt
Timing er altafgørende, hvis du skal lykkes med at få et job på en uopfordret ansøgning. Når virksomhederne har enten ansat eller haft en uopfordret ansøger til samtale, så har det i 72 procent af tilfældene hovedsageligt været på grund af timing.

Der findes ingen fast opskrift på, hvornår du timer din henvendelse bedst, men du kan nå et godt stykke ad vejen med enkle virkemidler. Du kan fx ringe til virksomheden. Her vil du med relativt få spørgsmål hurtigt få en fornemmelse for, om de hyrer nye medarbejdere, eller om de har et ansættelsesstop.

Du kan også bruge arkivet på Jobindex.dk som supplement til hurtigt at få et overblik over, hvor meget virksomhederne har søgt på det seneste.

Hold dig til
Du tænker måske, at du er færdig med din ansøgningsproces, når du har sendt din ansøgning afsted til virksomheden. Nu kan du bare læne dig tilbage og vente på, at virksomheden ringer. Men her er det altafgørende, at du er vedholden. Det er vigtigt, at du aktivt følger op på din ansøgning ved fx at ringe eller skrive til den relevante kontaktperson i virksomheden. Når du gør opmærksom på dig selv, øger det dine chancer for at komme i betragtning til et job i virksomheden.

Mangler du hjælp til den uopfordrede ansøgning?
Den uopfordrede ansøgning ligner på langt de fleste måder en opfordret ansøgning.

Læs om hvordan du skriver en ansøgning, der skiller sig ud i mængden.


Kilder
: Rekrutteringsundersøgelsen er foretaget af konsulenthuset Ballisager 2016
.