Gode råd til din jobsamtale

Så kom opkaldet endelig. Jobsamtalen du har ventet på. Det er indgangen til dit drømmejob – din store chance for at bevise dig selv. Alt, du skal gøre nu, er at overbevise virksomheden om, at du er den rette kandidat til jobbet. Men hvordan gør du det? Det giver vi nogle gode råd til her på siden. 

mand der taler i mødelokale
Mand til samtale der smiler

Hvordan forbereder jeg mig til en jobsamtale?

Det vigtigste, du kan gøre inden din jobsamtale, er at forberede dig godt. Sæt dig grundigt ind i virksomheden og gør det klart, hvorfor det er dig, der skal have jobbet. Med grundig forberedelse giver du dig selv de bedste forudsætninger for at kunne svare på hvilke som helst spørgsmål.

 

Tænk dine svar igennem før jobsamtalen

Det er lettere sagt end gjort, det ved vi godt. Men der er faktisk nogle svar, du godt kan forberede dig på inden samtalen, som du stensikkert får brug for. Arbejdsgivere er især vilde med den klassiske “hvorfor skal vi ansætte lige præcis dig?”, og til det spørgsmål skal du have forberedt et godt svar. 

Nedskriv gerne et par linjer til dig selv om, hvorfor du er den rette til stillingen, og kom gerne ind på både faglige og personlige kompetencer samt konkrete eksempler på, hvilken forskel du kan gøre for virksomheden. Brug tid på at undersøge virksomheden, og kig stillingsopslaget igennem igen, så du kan blive helt skarp på, hvilke af dine kompetencer, du skal fokusere mest på til samtalen. 

Denne proces er også relevant til andre klassiske spørgsmål til jobsamtalen, som for eksempel “hvor ser du dig selv om fem år?” eller “hvad er så dine svagheder?”. Når du forbereder dig på denne type spørgsmål, sætter det gode refleksioner i gang, som giver velovervejede svar. En kvalitet, de fleste virksomheder sætter stor pris på. 

 

Gør fortællingen om dig selv fængende

Til en jobsamtale bliver du som regel bedt om at beskrive dig selv, og ønsker du at give et skarpt og præcist svar, skal du være godt forberedt (eller have været til rigtig mange jobsamtaler). 

Når du skal beskrive dig selv, så tag udgangspunkt i elevatortalen. Med denne metode sikrer du nemlig, at din beskrivelse forbliver kort, præcis og professionel. Du skal forestille dig, at du har den tid, en elevatortur ville tage, til at præsentere dig selv. Det betyder, at du skal skære ind til benet af dig, din motivation og dine relevante kompetencer med det samme. Gør gerne fortællingen om dig fængende for din kommende arbejdsgiver. 

Tip: I stedet for at sige “Jeg er god til X og Y” kan du sige “Jeg har tidligere gjort XX, og det har gjort mig skarp til X”. Jeg ser også mig selv som YY, hvilket blandt andet kommer til udtryk, når jeg YY”.  

Husk, at det vigtigste ikke er at opfylde alle punkterne på deres liste. Måske er der ting, du aldrig har prøvet før. Og det er okay, så længe du bare er ærlig. Det er langt vigtigere, at du har den rette motivation.  

 

Disse spørgsmål skal DU stille til jobsamtalen

En jobsamtale er en flydende dialog og ikke en ensidig spørgerunde. Derfor skal du også selv stille spørgsmål, så du viser engagement og nysgerrighed omkring virksomheden og stillingen, du søger. Og så er det selvfølgelig også en perfekt mulighed for, at du selv kan få mere information om jobbet.

Det kan være, at du gerne vil vide mere om: 

  • Arbejdsopgaverne
  • Virksomhedens mål
  • Kollegerne og samarbejdet i afdelingen

Du kan også stille mere konkrete spørgsmål, som eksempelvis:

  • Hvad lægger I vægt på hos en medarbejder?
  • Hvad gør I for trivslen på arbejdspladsen?
  • Kan I beskrive en typisk arbejdsuge?

Det betyder ikke så meget, hvilke spørgsmål eller hvor mange du stiller. Pointen er, at du går ind med en naturlig interesse til stillingen. Forbered gerne spørgsmålene hjemmefra, og skriv dem ned, så du ikke glemmer dem til samtalen. 

Jobsamtalens uundgåelige snak: Hvad med lønnen?

Løn-snakken. For mange er det en ubehagelig del af en jobsamtale — og for mange kommer den faktisk også lidt som en overraskelse. Ofte forbereder man sig virkelig meget på at sælge sig selv men fokuserer meget lidt på prisen. For det kan være svært at sætte en pris på sig selv. 

Men løn-snakken er vigtig — og uundgåelig. For både du og virksomheden er interesserede i, at du får den rette løn. Så hvordan griber du samtalen an? Det giver vi 3 bud på her:

  1. Tjek lønniveauet: Først og fremmest er det en god ide at finde ud af, hvad lønniveauet for den stilling, du søger, er. Har du brug for inspiration, kan du prøve vores lønberegner og se, hvad andre i samme stilling i gennemsnit får i løn. Kender du nogle i samme stilling eller branche, kan du også spørge dem.
  2. Find din smertegrænse: Når du har et niveau at gå ud fra, skal du overveje, hvad din smertegrænse er — og hvilke goder du ellers medregner som en vigtig del af din løn. Tænk for eksempel over, om du vil have betalt mobil, hjemmecomputer, ekstra feriedage eller lignende. Hvad er vigtigt for dig? 
  3. Hav gerne en god standardfrase i ærmet: Har du en standardfrase og et konkret tal parat, går du ikke går i sort, når løn-snakken nærmer sig. Spørger din kommende arbejdsgiver ind til lønnen, kan du svare noget i stil med: "Når jeg ser på jobbets indhold og min erfaring, mener jeg, at en løn på omkring xx tusinde kroner er rimelig." 

Husk smilet, øjenkontakten og dokumenterne

Når vi taler om jobsamtalen, må vi ikke glemme de helt simple og hurtige tips til en vellykket samtale. De virker måske mere banale end basale, men de kan altså gøre en verden til forskel, når arbejdsgiveren skal danne sig et indtryk af dig. 

For det første skal du huske alle de vigtige dokumenter — det kan være referencer, eksempler på tidligere arbejde, stillingsopslaget og dit CV. Derudover er det vigtigt at smile og holde øjenkontakt, så du udstråler selvsikkerhed. Har du svært ved det sidste punkt? Så kan du læse vores guide til at få styr på nerverne inden samtalen.

Klæd dig ordentligt på til jobsamtalen

Selvom det kan virke overfladisk, så har påklædning også en betydning for førstehåndsindtrykket — for tøjvalget siger faktisk meget om dig. Så når du skal vælge tøjet til jobsamtalen, skal du både have din egen komfort in mente og samtidig virksomhedens dresscode. Det er altid bedre at være for velklædt end for afslappet, da det kan få dig til at virke uinteresseret. 

Tænk gerne over de små men iøjnefaldende detaljer. Det kunne eksempelvis være at tage blåt på, hvis virksomhedens farver er blå, eller at tage et smykke på, der viser din personlighed. Og så skal du altid huske at rense dine sko.

 

Mød op til jobsamtalen lidt for tidligt

Det er ikke bare vigtigt at komme til tiden til en jobsamtale, det er faktisk altafgørende. Du bør endda komme lidt for tidligt, hvis du vil give et rigtig godt forhåndsindtryk. Kommer du til tiden, signalerer du, at du er pålidelig, ansvarlig, professionel og respektfuld over for arbejdsgiverens tid og virksomhedens værdier.

Der kan selvfølgelig være helt legitime årsager til, at du kommer for sent. I så fald bør du kontakte den ansvarlige og informere dem om forsinkelsen med det samme. Prøv på forhånd at tage højde for myldretrafik, parkeringsmuligheder, dårligt vejr, og alt andet der kunne forsinke dig.

Lyt til vores podcast - din jobguide