Gode råd til din jobsamtale

Så kom opkaldet endelig. Jobsamtalen du har ventet på. Indgangen til dit drømmejob. Alt du skal gøre nu, er at overbevise virksomheden om, at du er den rette kandidat til jobbet. Men hvordan gør du det?

Forberedelse inden jobsamtalen: 3 gyldne råd

Det vigtigste du kan gøre, er at være rigtig godt forberedt. Sæt dig grundigt ind i virksomheden og gør det klart, hvorfor det præcis er dig, der skal have jobbet. Vi har samlet 4 punkter, der er essentielle at forberede sig på inden jobsamtalen. Tag et kig på dem og bliv klædt godt på til din samtale.  

1) Tænk dine svar igennem

Det er lettere sagt end gjort, det ved vi godt. Men der er faktisk nogle svar du godt kan forberede dig på inden samtalen. For der er nemlig nogle spørgsmål, der er næsten uundgåelige. F.eks. klassikeren "hvorfor skal vi ansætte lige præcis dig?".

Din kommende arbejdsplads vil selvfølgelig vide, hvorfor du er den rette til stillingen, og jo bedre forberedt du er, jo bedre kan du svare på det spørgsmål.

Skriv gerne et par linjer ned til dig selv om, hvorfor du er den rette til stillingen, og kom gerne ind på både faglige og personlige kvalifikationer. Brug tid på at undersøge virksomheden og kig stillingsopslaget igennem igen, så du kan blive helt skarp på, hvilke af dine kompetencer, du skal fokusere mest på til samtalen. 

Andre klassiske spørgsmål kan være “hvor ser du dig selv om fem år?” eller “hvad er så dine svagheder?”. Når du forbereder dig på svar til denne type spørgsmål, sætter det gode refleksioner i gang, som giver velovervejede svar. En kvalitet, de fleste virksomheder sætter pris på.

Se også: “Jobsamtalens 10 spørgsmål du skal kunne besvare”

2) Gør fortællingen om dig selv fængende

Til en jobsamtale vil du skulle beskrive dig selv, så det er vigtigt, at du har forberedt dig på det. Både fordi det giver et meget bedre svar af, hvem du er, men også fordi det er langt mere behageligt for dig, hvis du ved, hvad du vil sige. Øv dig også gerne på dit svar hjemmefra, så du kan levere det med overbevisning. 

Men hvad skal du sige?

Hold det kort, godt og professionelt, og fokusér på de kompetencer, der spiller sammen med virksomheden og stillingen du søger. Kom herefter mere ind på dine andre kvalifikationer og dine personlige kompetencer, og gør fortællingen om dig mere fængende. 

Tænk gerne i eksempler, når du beskriver dine kvalifikationer. I stedet for at sige “Jeg er god til X og Y” kan du sige “Jeg har tidligere gjort XX og det har gjort mig skarp til X”. Jeg ser også mig selv som YY, hvilket bl.a. Kommer til udtryk, når jeg YY”.  

Husk - det er ikke det vigtigste, at du opfylder alle punkter på deres liste. Måske er der ting, du aldrig har prøvet før. Og det er okay. Det er langt vigtigere, at du har den rette motivation. 

3) Disse spørgsmål skal DU stille til samtalen

En jobsamtale er en samtale, og dermed en flydende dialog. Ikke en ensidet spørgerunde. 

Når du selv stiller spørgsmål viser du et tydeligt engagement og en nysgerrighed på virksomheden og stillingen, du søger. Og så er det selvfølgelig også en perfekt mulighed for, at du selv kan få mere information om jobbet. Det kan være, at du gerne vil vide mere om: 

  • Arbejdsopgaven
  • Virksomhedens mål
  • Samarbejdet i afdelingen

Det kan også være mere konkrete spørgsmål, som f.eks.:

  • Hvad lægger I vægt på hos en medarbejder?
  • Hvad gør I for trivslen på arbejdspladsen?
  • Kan I beskrive en typisk arbejdsuge?

Det betyder ikke så meget, hvilke spørgsmål eller hvor mange du stiller. Pointen er, at du går ind med en naturlig interesse til stillingen.

 

Den uundgåelige snak: Hvad med lønnen?

Løn-snakken. For mange er det en ubehagelig del af en jobsamtale - og for mange kommer den faktisk også lidt som en overraskelse. Ofte forbereder man sig virkelig meget på at sælge sig selv, men fokuserer meget lidt på prisen. For det kan være svært at sætte en pris på sig selv. 

Men løn-snakken er vigtig. Og uundgåelig. For både du og virksomheden er interesserede i at du får den rette løn. Så hvordan griber du samtalen an?

  1. Først og fremmest er det en god ide at finde ud af, hvad lønniveauet for den stilling du søger, er. 
    Har du brug for inspiration, kan du prøve vores lønberegner og se, hvad andre i samme stilling i gennemsnit får i løn. 

  2. Når du har et niveau at gå ud fra, skal du overveje, hvad din smertegrænse er - og hvilke goder du ellers regner med som en vigtig del af din løn. Tænk f.eks. over om du vil have betalt mobil, hjemmecomputer, ekstra feriedage eller lignende. Hvad er vigtigt for dig?
     
  3. Hav gerne en god standardfrase i ærmet, så du ikke går i sort, når løn-snakken nærmer sig. Spørger din kommende arbejdsgiver ind til lønnen, kan du svare noget i stil med: "Når jeg ser på jobbets indhold og min erfaring, mener jeg, at en løn omkring xx tusinde kroner er rimelig." 

Stadig i tvivl om løn? Husk, at som medlem af vores fagforening Ase Lønmodtager, kan du altid få lavet et løntjek. Læs mere her.

 

De helt basale tips: Husk smil og dokumenter

Der er også de helt simple, hurtige tips til en vellykket jobsamtale. De virker måske mere banale end basale, men de kan gøre en verden til forskel. 

  • Husk alle relevante dokumenter - det kan være referencer, eksempler på tidligere arbejde, stillingsopslaget og dit CV
  • Smil og udstrål selvsikkerhed

Har du svært ved sidste punkt? Så læs vores guide til at få styr på nerverne inden samtalen.

 

Undgå de klassiske fejl

Uanset, hvor meget man har forberedt sig hjemmefra, eller hvor rutineret i jobsamtaler man er, kommer vi alle stadig til at lave nogle fejl, når vi sætter os til rette ved jobsamtalebordet. Lad os hjælpe dig med at være på forkant, så du undgår de klassiske bommerter. 

  • Lad være med at komme for sent. Ja, det lyder banalt, men det er alligevel en fejl mange begår. Kom i god tid, gerne fem minutter før. Det virker mere professionelt, og det giver dig tid til at få ro på nerverne.
  • Klæd dig pænt og komfortabelt. Gå gerne efter at matche dresscode på arbejdspladsen, men hav mest fokus på, at du føler dig godt tilpas i det. 
  • Uddyb dine kvalifikationer. Pas på med at gå ud fra, at de ud fra dit CV kan læse sig til, hvad du kan. 
  • Vær ærlig. Du kommer længst med ærlighed, så lad være med at svare det, du tror de helst vil høre.