Dyre lån bremser små virksomheder

11.01.2017

Skal Danmark for alvor ud af krisen og have gang i væksten, er det helt afgørende, at såvel iværksættere som de helt små og mellemstore virksomheder med gode ideer og projekter kan få finansieret deres udvikling, skriver Ases administrerende direktør Karsten Mølgaard Jensen i sin blog på Ivaekst.dk

Som børn skal kravle, før de kan gå, skal virksomheder være små, før de kan blive store. Umiddelbart lyder det måske elementært. Imidlertid tilbydes de store virksomheder på en række områder bedre vækstvilkår end de små og nystartede. Særligt oplever de mindre virksomheder vanskeligheder med at skaffe kapital. Særligt for iværksættere kan det være en vanskelig øvelse.

Det er bekymrende, fordi den spirende beskæftigelsesfremgang, vi har set siden finanskrisen, netop er sket i de små virksomheder. Skal Danmark for alvor ud af krisen og have gang i væksten, er det helt afgørende, at såvel iværksættere som de helt små og mellemstore virksomheder (SMV-erne) med gode ideer og projekter kan få finansieret deres udvikling.

Faktisk er Danmark det land i EU, hvor de små virksomheder relativt har de største låneomkostninger i forhold til de store. Konkret er rentesatserne for små lån i Danmark hele 71 procent højere end for store lån – over en million euro. Dermed er kreditomkostningerne for de små virksomheder umiddelbart tre gange højere i Danmark end gennemsnittet i EU. Her er renten på de små lån ”kun” 25 procent højere end renten på de store, fremgår det af Europakommissionens nye opgørelse over SMV-ernes adgang til kapital.

Siden finanskrisens indtog har rentespændet mellem lån til små virksomheder og lån til store befundet sig på et markant højere niveau end i vores nabolande Sverige og Tyskland. Når de danske SMV-er ikke kan finansiere sig lige så billigt som i vores nabolande, udgør den relativt højere rente et konkurrencemæssigt problem. Dermed går Danmark glip af vækstpotentiale og arbejdspladser. Skal vi indfri ambitionen om, at flere virksomheder vokser sig store, kræver det, at vi får øjnene op for vækstpotentialet blandt iværksætterne og de små virksomheder.

”Stort er godt” er efterhånden et velkendt mantra. Og enig. At virksomheder, forretninger og uddannelsesinstitutioner vokser og bliver stærke er svært at argumentere imod. Omvendt er det ikke nødvendigvis bedst at være stor.  Faktisk er værdien af at være lille ofte overset og potentialet undervurderet.

Sådan er det også i erhvervslivet. Ni ud af ti danske virksomheder er såkaldte mikrovirksomheder med under ti ansatte, og 99 ud af 100 virksomheder er små eller mellemstore. Med andre ord er de mindste og små virksomheder selve grundfundamentet under dansk erhvervsliv, mens de store virksomheder fylder forholdsmæssigt lidt. Den dynamik, initiativ og virkelyst, iværksætterne og de små virksomheder repræsenterer, er uvurderlig for dansk økonomi.

De bidrager med innovative løsninger, udsætter eksisterende virksomheder for konkurrencepres og vokser typisk ved egen kraft, mens større virksomheder i højere grad øger størrelsen gennem opkøb og overtagelser. Derfor er det helt afgørende for væksten, at såvel mikrovirksomheder som små og mellemstore virksomheder (SMV-erne) med gode ideer og projekter får bedre muligheder for at  finansiere deres udvikling.

Også i et bredere internationalt perspektiv er virksomhedernes adgang til kapital i Danmark udfordret. Således er Danmark rangeret som nummer 32 på Verdensbankens seneste årlige erhvervsindeks ”Doing Business 2017”. Dermed er vi rykket tre pladser ned af listen målt på kreditforhold til virksomhederne fra en i forvejen beskeden placering som nummer 29 året før.

Generelt oplever virksomheder med over 100 ansatte finansieringssituationen bedre end virksomheder med mellem én og 100 ansatte. Og mens de store synes at vejre morgenluft, oplever de små en forværring af finansieringssituationen, fremgik det i sommer af Udlånsredegørelsen fra Erhvervs- og Vækstministeriet. Netop virksomhedsdynamikken er en vigtig drivkraft bag den økonomiske vækst.

Det er langt fra tilstrækkeligt at have en strategi om, at virksomheden skal vokse. Ledelsen skal være dygtigt, forretningsplanen skal være god, der skal tages højde for finansieringen – og vigtigst af alt: Produktet skal være det rette. Der er altså en masse faktorer, der skal gå op i en højere enhed, før en virksomhed har mulighed for at vokse sig stor. 

Intentionen om vækst er vigtig. Men det er mindst lige så afgørende, at betingelserne for at drive virksomhed er til stede. Iværksættere og små selvstændige erhvervsdrivende skal have mulighed for at koncentrere sig om forretningen. Drukner de i bureaukrati eller rammer hovedet mod en kapitalmur, risikerer vi at stå tilbage med en stivnet lønmodtagerkultur, hvor risikovilligheden er minimal. Derfor er gode vilkår for de små virksomheder helt afgørende for skabe arbejdspladser og fremdrift i dansk erhvervsliv – og dermed for, om vi også fremadrettet har råd til at opretholde vores velfærdssamfund.

Se indlægget her